AlbumKlassiek

Sterre Konijn mengt klassieke klanken moeiteloos met een schorre flamencostem ★★★☆☆

null Beeld

Op haar eerste soloalbum wil Sterre Konijn naar eigen zeggen ‘de begrippen eenzaamheid en verbondenheid’ verklanken. Dat doet ze met haar eigen liederen en verrassende bewerkingen uit verschillende genres voor onder meer piano, viool, een zelf bespeelde theremin en de weeklagende, Armeense doedoek. Konijn is een zangpolyglot. Klassieke klanken mengt ze moeiteloos met een licht schorre flamencostem. Als chansonnière zingt ze Tout dit van singer-songwriter Camille bedachtzamer en brozer dan het origineel.

Konijn is altijd boeiend om naar te luisteren, maar niet alle nummers overtuigen. Het uitgeschreeuwde Y después van Louis Andriessen, bijvoorbeeld, gaat het expressieve doel voorbij. Maar de ongeforceerde Argentijnse klassieker Alfonsina y el mar klinkt als een weemoedig briesje op een zoele avond. En in een eigen toonzetting van Dante zweeft een etherische vocalise door laagjes van spreekstemmen (allemaal Konijn) en zacht kronkelende strijkers. Een alsmaar indringender orgel spoort het geheel aan tot een wonderschoon crescendo.

Sterre Konijn

Een

Klassiek

★★★☆☆

7 Mountain Records

Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.