STER-kijkers vallen voor humor en hondje

De eeuwige echte Hollandse reclameheld is natuurlijk Loeki. Zoals Michelin zijn mannetje heeft, heeft de STER zijn Loeki. Al 28 jaar....

Loeki acteerde ook, als brandweerman, in reclamespotjes voor Libertel, en hij leent zijn naam aan de publieksprijs van de STER voor de beste tv-commercial: de Gouden Loeki. Met de Gouden Loeki wil de STER reclame maken voor tv-reclame. We willen 'publieksvriendelijke commer cials' stimuleren en 'waar is m'n afstandsbediening?-commercials' ontmoedigen, zei de STER bij de lancering eind 1995, toen de brede maatschappelijke discussie over irritante tv-reclame hoog oplaaide. Dat is, gezien de grote hoeveelheid debiele reclamefilmpjes elke dag op tv, niet gelukt. Maar de verkiezing is erg populair: vorig jaar, toen het Calvé Pindakaas-spotje met het voetballers imiterende jongetje als beste commercial van 1998 uit de bus kwam, brachten 37 duizend tv-kijkers hun stem uit. Sinds begin 1999 houdt de STER zelfs een maandelijkse Gouden Loeki-verkiezing op zijn Internet-site.

Dankzij die massale publieksjurering is de Gouden Loeki in de reclamewereld net zo'n prestigieuze prijs geworden als de Lamp (voor creatieve reclame) en de Effie (voor effectieve reclame). Dat komt doordat reclamemakers gevoelig zijn voor waardering van buiten het vak. Daarom is het vreemd dat reclamebureaus en adverteerders een paar jaar geleden de reclamepublieksprijs boycotten die STER-concurrent IP (van de commerciële omroepen RTL 4, RTL 5 en Veronica) samen met Endemol in het leven riep. Van een in de reclamewereld bepleite fusie tussen deze Gouden Dolfijn en de Gouden Loeki kwam het niet. De STER wilde de Gouden Loeki voor zichzelf houden. Het is dus duidelijk dat de prijs niet zozeer de belangen van tv-reclame behartigt, dan wel de, commerciële, belangen van de STER. Maar ja, er is tenslotte ook geen algemene publieksprijs voor het beste billboard, de mooiste dagbladadvertentie of de leukste telefonische verkoopbabbel tussen aardappels en NOVA. Wel weer voor de beste radiocommercial, maar ook die zogeheten STER FM is exclusief van de STER.

Over anderhalve week wordt de winnaar van de Gouden Loeki 1999 bekend. Wie wordt het? In 1996 wonnen de zwanen van de KLM, in 1997 de olifant van Rolo, in 1998 de koe van Melkunie ('bommetje') en in 1999 het Calvé-voetballertje, oftewel: het Petje Pitamientje van de jaren negentig. In de topvijf scoorden ook hoog de giraffe van Sportlife, de hond van Radio 2, een puppie van Page en het musje van Brand Bier. Om het hart te winnen van de Gouden Loeki-stemmers moet je dus óf leuk zijn óf vertederend. Vertederend met een klein jongetje of met een beest, het liefst dus met een jong hondje. Een beetje de Telegraaf-formule, zeg maar.

Genomineerd zijn deze keer dertig spotjes. Daaronder heel veel humor (ABN Amro, Cora van Mora, Melkunie, Dutchtone met Leslie Nielsen op de walletjes en bij de bloemenveiling, Gouden Gids met schoonmakers en haai in aquarium, en Cup-a-soup met Dr. Bopp) en heel veel hondjes (KNGF: 'Geef blinden iets om naar uit te kijken' met geleidehondpuppie, Page met labrador-retriever-puppie en Unox Knacks met André Hazes' vuilnisbakkenhondje). Maar de geheide Gouden Loeki-winnaar 1999 is makkelijk te voorspellen. Het filmpje van Centraal Beheer met het rode balletje, het Jack Russell-achtige bastaardje en de brugwachter. En dat schip natuurlijk. Dat heeft humor én een hondje.

Meer over