Stedelijk kiest Di Sciullo voor huisstijl

De Franse grafisch ontwerper en typograaf Pierre di Sciullo gaat de nieuwe huisstijl maken voor het Stedelijk Museum Amsterdam. Het nieuws werd donderdag bekendgemaakt door directeur Gijs van Tuyl....

Van onze medewerker Jan Pieter Ekker

Voor de ontwikkeling van de grafische identiteit van het nieuwe Stedelijk werd eind vorig jaar een pitch uitgeschreven onder vijf bureaus. Vervolgens boog een vakjury, met onder anderen Dingeman Kuilman (directeur Premsela) en architect Mels Crouwel (die verantwoordelijk is voor de nieuw- en verbouw van het Stedelijk), zich tot tweemaal toe over de voorstellen.

De jury was unaniem, maar niet onverdeeld positief. Het niveau van de presentaties was lager dan op grond van de portfolio’s en reputaties van de kandidaten mocht worden verwacht, waarbij, zo denkt de jury, ontzag voor het institutionele karakter van het Stedelijk een belangrijke rol heeft gespeeld. ‘Geen van de vijf ontwerpen kan morgen naar de drukker’, aldus de jury. In het werk van Di Sciullo herkennen ze ‘een soort lol, frisheid en bravoure’. ‘Zijn mentaliteit staat het dichtst bij waar we met het Stedelijk naartoe willen’, aldus Van Tuyl.

Di Sciullo (Parijs, 1961) woont en werkt in een dorp vlakbij Parijs. Vanaf 1983 gaf hij Qui? Résiste uit, een magazine waarin hij schreef, tekende en met vorm experimenteerde. Hij ontwierp verschillende letters en doceert in Frankrijk en erbuiten. Ook werkte hij mee aan de animatiefilm Peur(s) du noir, die vorig jaar ook even in de Nederlandse bioscopen was te zien. In 1995 won hij de Charles Nypels Prijs voor zijn heldere typografische visie, die van een grote maatschappelijke betrokkenheid getuigt.

Zijn ontwerp voor het nieuwe Stedelijk bestaat uit een olijk, Joost Swarte-achtig logo en lettertype en tientallen prikkelende punch lines, zoals ‘The elite for all’ en ‘Coffee, book, masterpiece’. De kunstwerken van het Stedelijk komen in zijn voorstellen terug in gewaagde uitsneden en in grafische verbeeldingen ‘in de geest van Sandberg’.

De keuze voor Di Sciullo wordt gezien als ‘een groot avontuur’, maar Van Tuyl is overtuigt van een goede uitkomst. ‘De opdrachtgever is vijftig procent van een goed resultaat. Wat er nu ligt, zien we als een startpunt. Misschien vragen we Di Sciullo nog wel om speciaal voor het Stedelijk een nieuwe letter te ontwerpen. Ik heb er alle vertrouwen in, zijn stijl is hybride in de ware zin des woords.’

De heropening staat gepland voor april 2010. Dan moet de uitontwikkelde huisstijl zijn geïmplementeerd op duizenden uitingen – van visitekaartjes en briefpapier, posters, catalogi, de bewegwijzering en de zaalteksten, de website en de merchandise, het wc-papier en het bestek, tot aan de helwitte badkuip boven de nieuwe entree.

Stedelijk in de steigers. (ANP) Beeld
Stedelijk in de steigers. (ANP)
Meer over