Standpunt UPC over internettoegang omstreden

De machtige kabelaar UPC wil andere internetproviders dan het eigen Chello van zijn kabel weren. De Opta noemt dit 'curieus', maar is niet bevoegd erover te oordelen....

Terwijl UPC al flink onder vuur ligt vanwege de overname van het grote mediabedrijf SBS, kondigt het kabelbedrijf opnieuw controversiële plannen aan. Andere internetproviders dan de eigen dochter Chello krijgen geen toegang tot zijn kabelnetwerk.

Hoewel de Opta zich niet bevoegd verklaart om hierover te oordelen, zet de telecomtoezichthouder er wel vraagtekens bij. Opta-voorzitter J. Arnbak: 'Ik weet niet wat UPC heeft bewogen om deze uitspraak te doen. Het is een beetje curieus.'

Zijn stelling is dat iedere internetaanbieder toegang moet krijgen tot netwerken, dus ook tot de kabel. Probleem is echter dat hier geen regels voor zijn. 'Internet bestaat volgens de wet gewoon niet.'

Ook op Europees niveau zijn er nog geen regels over toegang tot de kabel. Wel lijkt het erop dat de Europese Commissie de regels die voor telecommunicatie gelden, ook op de kabel van toepassing wil verklaren. 'De Commissie heeft voorgesteld om voor alle communicatiestructuren dezelfde regels te laten gelden.'

'We moeten nu dus volstaan met de algemene mededingingsregels. Maar daarbij moet worden aangetoond dat iemand misbruik maakt. Je kunt er niet vooraf een marktordening mee creëren', aldus Arnbak, die hier weinig vertrouwen in heeft. 'Dat kan jaren duren, kijk maar naar de procedures tegen Microsoft.'

De Opta beschikt over te weinig gegevens om de plannen van UPC te beoordelen, maar Arnbak zou het verstandiger vinden als het bedrijf wél meerdere providers op zijn kabel zou toelaten. 'In beginsel zou elke handelaar, net zoals Albert Heijn, naast zijn huismerk ook andere merken op de schappen moeten hebben. Dat vergroot ook de omzet', aldus Arnbak.

E. van Damme, als mededingingsspecialist verbonden aan de Katholieke Universiteit Brabant, denkt evenwel dat UPC in zijn recht staat. Televisie en internet zijn twee geheel gescheiden markten. 'UPC heeft wel een machtspositie in de doorgifte van televisie, maar het heeft geen dominante positie in het doorgeven van internet-signalen. Dat is het verschil.'

Het kabelbedrijf zal geen televisiezenders van zijn netwerk mogen weren, omdat het op die markt een machtspositie heeft. 'Als je in Amsterdam televisie wilt kijken, dan ben je op UPC aangewezen. Daarom mag UPC zijn positie op de kabelmarkt niet uitbuiten om SBS te bevoordelen.

'Maar voor de internetmarkt ligt dat anders, daar heeft UPC geen machtspositie. Je kunt tenslotte ook via de telefoonlijnen op internet', aldus de econoom. Anders dan UPC, zal KPN wel alle internetproviders moeten toelaten op zijn telefoonlijnen. Dit bedrijf heeft met veel meer dan 50 procent van deze markt een behoorlijke machtspositie.

Van Damme geeft toe dat UPC nog wel een voorsprong heeft op het gebied van de zeer snelle internetdiensten, het zogenaamde breedbandinternet. Maar KPN komt daar met zijn ADSL - dat deze maand wordt geïntroduceerd - aardig in de buurt. 'Zelfs als je snelle internetlijnen als een afzonderlijke markt zou bestempelen en vervolgens concluderen dat UPC daar een machtspositie heeft, dan nog is het de vraag of ze er wel misbruik van maken.'

Meer over