Album

Sopraan Dorothea Herbert en pianist Peter Nilsson vinden in Die stille Stadt een rijkdom aan stemmingsnuances ★★★★☆

null Beeld

Bij De Nationale Opera had ze een bijrol in Wagners Die Walküre, maar in Duitsland heeft sopraan Dorothea Herbert al indruk gemaakt in een aantal hoofdrollen. In het Britse Glyndebourne zingt ze binnenkort de titelrol van Beethovens Fidelio. Voor haar eerste album toomt ze haar grote, glimmende sopraanstem in en duikt in het zinnelijk melancholische Wenen van rond het begin van de 20ste eeuw. Verstilling en afzondering kenmerken deze verzameling met liederen van Alma Mahler, Franz Schreker en Erich Wolfgang Korngold.

De sfeer wordt direct gezet door Alma Mahlers Die stille Stadt, waarin hoop voorzichtig schemert door een mist van angst, en blijft aldoor bedrukt. Toch vinden Herbert en pianist Peter Nilsson een rijkdom aan stemmingsnuances tussen onpeilbare eenzaamheid en geheime extase. Alleen in de enige opera-aria wordt de betovering verbroken. Glück, das mir verblieb uit Korngolds Die tote Stadt klinkt te slepend. Nog een minpunt: de klungelige Engelse vertalingen hadden nooit mogen worden goedgekeurd.

Dorothea Herbert

Die stille Stadt

Klassiek

★★★★☆

7 Mountain Records

Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.

Meer over