Sopraan Anna Lucia Richter koerst af op wereldroem

Als de voortekenen niet bedriegen, koerst de Duitse sopraan Anna Lucia Richter (25) regelrecht af op wereldroem. Onlangs gidste Bernard Haitink haar door Mahlers Vierde symfonie en in april 2016 meldt ze zich voor haar eerste solo bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

Guido van Oorschot
Anna Lucia Richter. Beeld Getty Images
Anna Lucia Richter.Beeld Getty Images

Dat Richter meer in huis heeft dan een gesoigneerde stem, blijkt uit haar debuut-cd. In een vlaag van inspiratie zingt ze Schumanns 12-delige cyclus Liederkreis opus 39 compleet aan flarden.

Wat, vroeg de sopraan zich af, is de essentie van de 19de-eeuwse Duitse liedkunst? In elk geval niet het smetteloze dames- en herenvermaak waarin het genre is ontaard. Met haar kritiek op het liedrecital is Richter niet de eerste. De grof gevooisde actrice Barbara Sukowa Schumann pompte al eens vol hartstocht - met aan de piano Reinbert de Leeuw.

Anna Lucia Richter gooit het over een andere boeg. Ze peutert Schumanns Liederkreis open en smokkelt volkse stukjes Brahms en Britten binnen. Improviserend rijgt ze dat liedsnoer aaneen, met als doel de hedendaagse luisteraar ontvankelijk te maken voor het 19de-eeuwse, romantische levensgevoel, dat een spirituele werkelijkheid vermoedde achter de dingen van alledag.

Michael Gees is de toetsenman die voor zo'n expeditie niet terugschrikt. Schuif een gedicht van Eichendorff onder zijn neus, zeg In der Nacht, en hij begint vanzelf te preluderen. Voor de vuist weg valt Richter in. Als je niet beter wist, zou je zweren dat de twee een onbekend stuk hebben ontdekt van de jonge, ambitieuze Mahler.

Behalve een uitmuntende begeleider is Michael Gees een begenadigde sfeerschepper. Zijn piano wordt een toverharp, die Richters geluid omstraalt. Haar stem mag soms precieuze zwellinkjes vertonen, het doet weinig af aan 77 avontuurlijke minuten.

Meer over