Review

Soepele versmelting van culturen in Ketima

Soepele versmelting tussen gemengde culturen in Ketima van het Vuyani Dance Theatre. Vier jonge vrouwen dansen ritmisch langs leeftijdsfasen.

Annette Embrechts
Ketima van het Vuyani Dance Theatre Beeld Thabo Sebatlelo
Ketima van het Vuyani Dance TheatreBeeld Thabo Sebatlelo

Het jaarlijkse Afrovibes Festival speelt met optredens, debatten, concerten en tentoonstellingen over de nieuwe urbane generatie Afrikaanse podiumkunstenaars graag in op actualiteit. Die krijgt het zevendaagse festival, dat gisteren opende, wrang genoeg cadeau, met behalve een opleving van de discussie over etnisch profileren en Zwarte Piet ook een toename van de gewelddadige studentenprotesten in Zuid-Afrika (die daar al anderhalf jaar politiek en onderwijs ontregelen).

Artistiek leider Jay Pather heeft kennis van de rubberen kogels die Zuid-Afrikanen om de oren vliegen: hij is als docent aan de universiteit van Kaapstad en als festivaldirecteur nauw betrokken bij de protesten. Gisteren opende hij het festival in Amsterdam met de voorstelling Ketima van het Vuyani Dance Theatre. Die titel mag dan 'rennen' betekenen, hij heeft niets met protest of kogels te maken, wel met een gedanste route door levensfases.

Afrovibes

Dans
Ketima door Vuyani Dance Theatre
5/10, Compagnietheater Amsterdam
Van 7 t/m 9 en 12/10 optredens in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam

Gemengde culturen

Vier jonge vrouwen dansen ritmisch langs leeftijdsfasen, lichtjes chronologisch. Ketima begint met een doorleefde fysieke sensatie van het rechtop-staan, op Air on the G string van Bach. Daarna verleidt een percussionist het viertal hun lichamen vrij en soepel te verkennen. Soms liggen ze als onbevangen baby's kirrend op hun buik of schuiven ze als peuters op hun billen, zonder kinderlijk te doen. Dan weer nemen ze bedachtzaam gebeeldhouwde trillende poses in.

Choreograaf Gregory Maqoma mengt altijd Afrikaanse motoriek (soepele heupen, dribbelpassen, vibraties en achterwaartse kont) met elegant golvende schouders en lange verticale lijnen uit het Westers repertoire. Ze versmelten organisch: zo soepel kan het dus ook bij gemengde culturen.

Meer over