Sixtiesjurk met legermouwen

Reportage..

Van onze verslaggeefster Milou van Rossum

parijs De elegantie en het silhouet van de damesmode van de jaren vijftig en zestig zijn voor verscheidene modehuizen het uitgangspunt geweest voor hun najaarscollectie. De vraag is: hoe vertaal je die naar het nu, voor vrouwen die gewend zijn aan spijkerbroeken, sweatshirts en mannelijke kleren?

Dries van Noten, die woensdag showde in een prachtige antieke zaal in het Parijse stadhuis, had daar het beste antwoord op. Zoals op de soundtrack klassieke muziek was gemixt met punk, zo werden in de collectie klassiek-vrouwelijke stukken vermengd met straatmode en mannenkleren.

Een krijtstreep mannenpak en een zijden sixtiesjurk hadden allebei mouwen van legergroen katoen. Aan een zwarte jurk in de new look-vorm (ingesnoerde taille, wijde rok) zaten trenchcoatdetails en, aan de kraag, Indiaas zilverborduursel. Bij een feestelijke lange zijden rok kwam een legeroverhemd met daarover een groot, mouwloos sweatshirt. Dit was niet alleen een verrassende show maar ook een bron van ideeën voor vrouwen die zich geen echte Van Noten kunnen veroorloven.

Rochas ging naar de late jaren zestig. Rochas is een in 1925 opgericht modehuis dat begin jaren negentig nieuw leven werd ingeblazen door de Belg Olivier Theyskens. Marco Zanini, de huidige Zweeds-Italiaanse ontwerper, had zich laten inspireren door Cactus Flower, een comedy uit 1969 met Ingrid Bergman en Goldie Hawn. Het haar was flink getoupeerd, de kleren vrij letterlijke afspiegelingen van de mode uit die tijd, maar op een moderne, nonchalante manier gecombineerd. Bijzonder was het kleurgebruik: een felgroen vestje over een hemelsblauw jurkje, een geel koltruitje met een grijsblauwe jas.

Nooit te betrappen op retro-invloeden is de Amerikaan Rick Owens. Hij is gespecialiseerd in monumentale, gothic mode met veel leer. Owens’ vindingen zijn de afgelopen jaren door veel andere modehuizen overgenomen, vooral de gedrapeerde T-shirts, die eruitzien alsof ze al jaren oud zijn, en zijn motorjacks met grote asymmetrische flappen. Die jasjes zijn er weer volop, komend najaar, ditmaal zeer strak gesneden.

Het Belgische duo AF Vandevorst is beroemd om zijn stoere, leren laarzen. Die laarzen – ditmaal tot boven de knie, met ter hoogte van die knie een knik in het dikke leer– werden in de show door vrijwel ieder model gedragen en gecombineerd met jasjes en jassen die eruitzagen alsof ze met drukknopen in elkaar worden gezet – gedrapeerde tops en krijtstreeppakken waarop de strepen met echte krijt waren gezet. Misschien niet allemaal even verrassend of vernieuwend, wel draagbaar en eigen. Of, zoals Ramses Shaffy zong aan het einde van de show: ‘Laat me mijn eigen gang maar gaan.’

vk.nl/mode

Meer over