Sigmund jubileert in pop-upstore

De aanbiedingen zijn 'waanzinnig', zo belooft de folder van de Sigmund Pop-up Store in De 9 Straatjes, de bekende Amsterdamse winkelbuurt. Naast koffiemokken en Sigmundalbums, kun je er ook de originele tekeningen van enkele Sigmundstrips kopen die zijn verschenen in de Volkskrant. Nu zijn 25ste album (de '25ste sessie', in Sigmund-taal) uit is, heeft geestelijke vader Peter de Wit voor Sigmund een pop-upwinkel ingericht, die tot eind van de maand open is. Midden in het Amsterdamse toeristenwalhalla: AmsterMAD staat er op een Sigmund-ansichtkaart.

Peter de Wit in de popupshop in Amsterdam. Beeld Ivo van der Bent
Peter de Wit in de popupshop in Amsterdam.Beeld Ivo van der Bent

Sigmund is 'klein van gestalte, net als Napoleon, maar groot in waanzin.' staat achter op de kaft van het nieuwe album te lezen. Het getekende hoofd mag inde loop der jaren steeds vierkanter zijn geworden, aan het humeur van de therapeut is ondertussen weinig veranderd. De 25ste sessie heeft een titel in zilveren letters gekregen vanwege de zilveren jubileumeditie en bevat onder meer de cartoons over de aanslag op Charlie Hebdo - sinds dit weekend alweer tragisch actueel.

'Ik bedacht Sigmund in 1993', vertelt De Wit, die elke middag tussen twee en zeven aan een klein tafeltje onder een groot Sigmundportret zit te tekenen. 'Ik had toen een erg slechte dag, vandaar de zwarte humor. Van bedreigingen uit extremistische hoek heeft Sigmund nog nooit last gehad. Hij schiet zelf mensen neer.' Het figuurtje is opvallend raadselachtig. Waarom Sigmund bijvoorbeeld een ooglapje draagt, kan de tekenaar zelf niet vertellen.

Populair is Sigmund wel. En vooral onder zijn collega-psychiaters en psychologen heeft hij een ruime schare fans. De Wit, die naar eigen zeggen nog nooit een boek over psychologie heeft aangeraakt, is onder psychologen dan ook graag gezien. Zo signeerde hij donderdag op een conferentie in Veldhoven, waarop 1.200 psychologen aanwezig waren. 'Er zaten echte verzamelaars tussen, die alle 25 albums hebben', aldus De Wit. 'Veel psychologen leggen graag een Sigmundalbum in de wachtkamer, maar je vindt ze ook op andere plaatsen. Ik hoor vaak dat mensen een album op het toilet leggen, dat vind ik een beetje vreemd.

De bestseller onder de Sigmundalbums is het boek DSM, waarvan volgens de Wit al 20 duizend exemplaren zijn verkocht. De titel is afgekeken van het beroemd Amerikaans psychologiehandboek, waarvan sinds 1952 regelmatig nieuwe edities verschijnen. Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, kortweg DSM, de bijbel voor psychologen.

Ook Sigmunds DSM bevat allerlei diagnosen - sommige echt en sommige verzonnen - voor de mentale kwalen van de moderne mens. Een ervan is de 'Gammamanie', het onophoudelijk opknappen van je eigen huis. Sigmund ontdekte de aandoening bij zijn buurman en stuurde hem linea recta naar het gesticht. Daar speelt de buurman nu nog steeds hamertje-tik.

De Wit, die ook andere succesvolle stripreeksen als Burka Babes heeft gemaakt, zit na meer dan twintig jaar nog geen dag om ideeën verlegen. Hij voelt zich eigenlijk meer een schrijver dan een tekenaar, zegt hij, omdat hij met elke gag in een tot drie plaatjes een volledig verhaal moet vertellen. 'Ik haal mijn inspiratie uit de krant. Meestal probeer ik om de gag een iets algemener, tijdlozer karakter te geven, dan komt de clou ook nog tot zijn recht in een stripalbum.'

Lezers vinden het blijkbaar niet erg dat Sigmund in de Volkskrant een beetje weggestopt zit tussen het weer en het kruiswoordraadsel. 'Ik sla het eerste en tweede katern altijd over en ga rechtstreeks naar de strip', zegt een trouwe Volkskrantlezer in de winkel.

Sigmund Pop-up Store, t/m 29 november, Berenstraat 24, Amsterdam.

Meer over