Show wordt in New York gestolen, maar helaas niet door Pierre Audi

‘Een openbaring’, zo omschrijft The New York Times de productie van Verdi’s opera Attila die dinsdag bij de Metropolitan Opera in New York in première ging. Maar helaas voor Pierre Audi, de regisseur die ervoor van Amsterdam naar Amerika vloog: de lof slaat vooral op de man die hem in de voorbereiding zoveel kopzorg heeft gekost – dirigent Riccardo Muti. Volgens de criticus Anthony Tomassini gaf deze Italiaan een ‘verbluffend frisse uitvoering’ van een opera die voorbijtrok ‘als een golvende muzikale sculptuur’.

Vorige week vertelde Audi in de Volkskrant over ‘het moeilijkste project’ ooit. Groteske dingen had hij in de loop van vier jaar meegemaakt, met een bokkige dirigent die maar één prioriteit kende: vooral geen last hebben van decor en regie. Anderhalve week voor de première dreigde nog een breuk, na nieuwe eisen van Muti.

Audi bekende dat hij alles had geslikt om resultaat te bereiken. Deze waarschuwing gaf de regisseur alvast: als een echte ‘Audi’ zou deze Attila niet in de boeken komen.

Toch zal het voor de chef van De Nederlandse Opera en het Holland Festival zuur zijn geweest om in een door het persbureau AP verspreide recensie te lezen over een statische regie, die na een veelbelovend begin uitloopt op een ‘opgeleukte concertversie’. Helaas, noteerde ook de New York Post, kon de regisseur weinig meer uitrichten dan zijn zangers op een rij zetten voor de ‘hoge, sombere decors’ van de sterarchitecten Herzog & de Meuron.

Het was inderdaad ‘Mr. Muti’s show’, schrijft Anthony Tomassini, die de dirigent geïrriteerd zag kijken bij enig boegeroep waarop Audi en zijn team werden onthaald. Onverdiend, vond de recensent, die de regie bij vlagen weliswaar weird vond, maar tegelijkertijd ‘intrigerend en vol beeldspraak’.

De kritieken waren nog niet gedrukt, of Audi zat alweer in het vliegtuig om donderdagmiddag in Amsterdam het nieuwe seizoen van De Nederlandse Opera te kunnen presenteren.

Met debuten van Christof Loy, Olivier Py en Stefan Herheim haalt Pierre Audi een jongere generatie regisseurs naar Amsterdam. Zelf leidt hij in eigen huis slechts één productie: Dionysos van Wolfgang Rihm, een opera die komende zomer tijdens de Salzburger Festspiele in première gaat.

Meer over