Seksindustrie zucht onder internet

Porno-industrie..

The New York Times

AMSTERDAM Internet had een zegen moeten zijn voor de pornografie-industrie. Het nieuwe en goedkope distributiekanaal leek ongekende mogelijkheden te bieden. In tegenstelling tot de muziekindustrie en de krantenmarkt, die alleen maar last hadden van internet, zou de pornografie profiteren. Pornofoto’s en -films zouden discreet toegankelijk zijn, vanaf iedere computer in elk huis.

Een paar jaar lang leek die verwachting te worden ingelost: porno werd wijder verspreid en sociaal geaccepteerd. De verkopen liepen op. De laatste tijd echter raakt de gevestigde porno-industrie in verval. Het internet wordt daarvoor verantwoordelijk gehouden. De omzet uit verkoop en verhuur van pornovideo’s is in de VS vorig jaar gedaald van 4,3 naar 3,6 miljard dollar (17 procent). De inkomsten uit onlineverkoop zijn weliswaar substantieel (2,8 miljard dollar) maar stijgen niet snel genoeg om de daling op de traditionele markt te compenseren.

De online beschikbaarheid van gratis of goedkope foto’s en video’s begint zijn tol te eisen van de verkoop van porno-dvd’s. Want goedkope digitale technologie heeft de deur opengezet voor ambitieuze amateurpornografen. Die overspoelen nu de markt. Bovendien geeft iedereen in de bedrijfstak steeds meer materiaal weg, in de hoop daarmee betalende klanten te lokken.

In tegenstelling tot consumenten die op zoek zijn naar muziek of andere media lijken pornoklanten een merknaam zonder aarzelen in te ruilen voor anonieme producenten; een goed uitgelichte filmset voor een aftandse bank in het huis van een amateurfilmer.

‘Mensen maken films in hun eigen huis en zetten ze op gratis websites’, zegt Harvey Kaplan, een voormalig pornofilmmaker en nu directeur van GoGoBill.com, een bedrijf dat betalingen verwerkt voor pornosites. ‘Dat draait onze markt de nek om.’

‘De drempel om toegang te krijgen tot de industrie is laag: je hebt een videocamera nodig en een koppel dat seks heeft’, zegt Paul Fishbein van het vaktijdschrift AVN.

De traditionele pornofilmbedrijven gooien het bijltje er natuurlijk niet bij neer. Nog altijd komen iedere maand meer dan duizend nieuwe porno-dvd’s op de markt. De producenten zeggen een antwoord te hebben op de concurrentie van goedkope nieuwkomers: kwaliteit. Ze proberen zich te onderscheiden met chiquere verpakkingen of geliktere websites en door betere camera’s, regisseurs en acteurs in te huren. Ze gokken er met andere woorden op dat kijkers onderscheidingsvermogen hebben als het om seks gaat.

‘Wij gebruiken licht van een goede kwaliteit en heel goed geluid’, zegt David Joseph, directeur van Red Light District, een productiebedrijf uit Los Angeles dat titels uitbrengt zoals Obscene Behavior. Volgens Joseph verspilt zijn bedrijf geen tijd aan onnodige verhaallijnen. ‘Maar we gebruiken wel allerlei locaties, kamers en banken.’ De verkopen van Red Light zijn de afgelopen twee jaar met 30 procent teruggelopen.

Sean Logan, directeur van branchegenoot Nectar Entertainment, hoopt zijn verkopen onder meer met glimmende verpakkingen op peil te houden. Vorig jaar daalde de omzet met een kwart. Logan kan het zich niet veroorloven de prijzen te verlagen naar enkele dollars per film. Sommige concurrenten doen dat wel. Hij zoekt zijn toevlucht steeds vaker tot exotische locaties zoals Brazilië. Ook heeft Nectar net een nieuwe website gelanceerd die klanten voor 29,95 dollar per maand toegang geeft tot duizenden foto’s en tientallen films.

Maar dat is niets vergeleken met Adult Entertainment Broadcast, dat 200 duizend video’s, vaak door amateurs gedraaid, op zijn websites heeft staan. ‘We krijgen input vanuit de hele wereld – Japan, Duitsland, Brazilië’, zegt directeur Scott Coffman, die daarover zelf ook enigszins verbaasd is. ‘Het lijkt wel op YouTube. Daar vraag je je ook af hoeveel mensen camera’s hebben en dit soort dingen filmen.’

Sommige bedrijven betalen Coffman als ze een gratis clip mogen zetten op zijn website. Maar volgens Kaplan van GoGoBill.com is dat veelgebruikte marketinginstrument van de porno-industrie mislukt. ‘Producenten denken dat de mensen die ze een gratis voorproefje geven terugkomen en dan betalen, maar dat klopt niet.’ De realiteit is volgens Kaplan dat mensen het web afstruinen op zoek naar gratis materiaal, vinden wat ze nodig hebben, en daarmee uit.

Meer over