'Seks en geweld, verraad, en natuurlijk de blues'

Striptijdschriften komen en gaan, maar sommige titels blijven toch bestaan. De Eppo verdween in de jaren tachtig van de 20ste eeuw uit beeld, maar keerde de eeuw daarop doodleuk terug en inmiddels is al weer het 25ste nummer verschenen....

Eppo Stripblad mag je beschouwen als een ode aan het klassieke stripverhaal, terwijl het blad Eisner mikt op tekenaars met experimenteerdrift. In het (eindelijk verschenen) derde deel zijn de meeste bijdragen afkomstig van Nederlandse tekenaars, terwijl de eerste twee nummers sterk internationaal waren ge-oriënteerd.

Peter Pontiac tekende voor het omslag een vamp die een literblik ‘high brau graphic novellas’ aanbiedt, binnenin staan getekende novellen van onder anderen Eric Schreurs (heftig), Berend Vonk (koortsig) en Pieter Hogenbirk (puntig). Van Barbara Stok is een Al Gore-achtig stuk geplaatst over klimaatverandering en spaarlampen. Ze deed eerst haar auto weg, kocht toch weer een Toyota: ‘Ik wil graag bijdragen aan een schonere wereld, maar het moet wel schappelijk blijven.’

Het allermooist is een verhaal van Sam Peeters over een man die van een hoog gebouw springt en spreekwoordelijk zijn hele leven aan zich voorbij ziet trekken. Net voordat hij de grond raakt, ontdekt hij dat hij ten onrechte zelfmoord aan het plegen is. Helaas, we doen hier niet aan spoilers.

En dan is er het vijfde nummer van Pulpman, dat ergens tussen de bovengenoemde tijdschriften in zit. Voor dit blad duikt Fred de Heij, ‘koning van de Nederlandse pulpstrip, samen met een aantal gasttekenaars in de diepste pulpkrochten. Actie en apathie, seks en geweld, dood en verderf, afwijzing, verraad en natuurlijk de blues.’

Een kleurrijke omschrijving van de zwartwitte inhoud. De Heij leverde zelf het langste verhaal, ’t Landje -Amen, dat er uitziet als een dierenfabel in de traditie van Bruintje Beer maar gaandeweg steeds meer op de hersenspinsels van Dan Brown gaat lijken.

Er is een pas ontdekte schedel van Jezus Christus die vernietigd moet worden om de Kerk te redden. En dat met ratten, dassen, een hond en een varken. Onze Verlosser delft opnieuw het onderspit.

Helemaal nieuw is het stripblad (Oog, Ooger, ..) Oogst, dat wordt volgetekend door studenten van de kersverse opleiding ‘Comic Design’ aan de Artez Academie in Zwolle. ‘Het is de bedoeling tweemaal per jaar een nummer uit te brengen, zodat u de verrichtingen van de nieuwe generatie Nederlandstalige striptekenaars van nabij kunt volgen’, meldt de inleiding. Er staat een veelbelovende bijdrage in van Manon Bijkerk, die werkt aan een verstripping van het verhaal Poep van Manon Uphoff. Voor de inkleuring gebruikt ze ‘viezig, bruin en gerimpeld papier. Echt perfect.’

Meer over