Film

Secuur en indringend legt Slalom bloot hoe alledaags seksuele intimidatie kan zijn ★★★★☆

Met spectaculair gefilmde skiscènes en sterk acteerwerk is het meer dan alleen een #MeToo-film.

Slalom  Beeld
Slalom

Ze is 15 en kan zichzelf wel redden. Lyz (Noée Abita) vindt het geen probleem dat haar moeder haar achterlaat in een skiresort in de Franse Alpen. Lyz is als jong talent geselecteerd voor een prestigieuze skiopleiding, die wordt geleid door voormalig skikampioen Fred (Jérémie Renier). Haar moeder vertrekt naar Marseille, waar ze een baan heeft gevonden. Lyz’ vader is afwezig.

In haar appartementje bij de skipiste slaat de eenzaamheid wel degelijk toe, maar Lyz is te koppig – en verlangt te veel naar vrijheid – om dat toe te geven. Ze stort zich met succes op het skiën en is algauw het lievelingetje van Fred, die in haar een olympisch kampioen ziet.

Fred is een coach die zijn pupillen afwisselend ophemelt en afbreekt. Het is een tactiek die volgens hem tot betere prestaties leidt, maar bij Lyz vooral verwarring oogst. Op zoek naar aandacht probeert ze hem gunstig te stemmen. Waar dat toe leidt, valt te raden.

Slalom lijkt op precies het goede moment gemaakt, nu in de nasleep van de #MeToo-beweging steeds meer misbruikschandalen in de sportwereld boven water komen. Die timing is grotendeels toeval, want de Franse regisseur en scenarist Charlène Favier werkte al lang voor #MeToo aan het scenario van haar speelfilmdebuut. Hoewel de film niet strikt autobiografisch is, baseerde ze het verhaal op haar eigen ervaringen als sporttalent. Ze groeide op in Val d’Isère, waar de film werd opgenomen.

Het is goed te merken dat Favier weet waarover ze het heeft. Secuur en indringend legt Slalom bloot hoe seksuele intimidatie begint, hoe verleidelijk het kan zijn, hoe alledaags ook. Het woord ‘misbruik’ wordt nooit genoemd; voor Lyz en Fred is het een relatie. Een verkeerde, rommelige, smerige relatie, dat wel.

Met spectaculair gefilmde skiscènes, sterk acteerwerk en een overtuigende dynamiek tussen de tieners in de opleiding is Slalom meer dan alleen een #MeToo-film. Toch is Favier in het schetsen van de complexe verhouding tussen Lyz en Fred op haar best. Ze schrikt niet terug voor moeilijke vragen, zoals die naar de rol van Lyz’ verlangens en opstandigheid, maar ze is ook niet bang om de bittere gevolgen te laten zien van ieders foute beslissingen. De seksscènes in Slalom zijn rauw en hartverscheurend.

Zonder van Fred een eendimensionale engerd te maken (het is duidelijk dat hij zichzelf veracht), legt Slalom haarfijn uit hoe het ook alweer zit: het is aan de volwassene om de tiener te weerstaan, niet andersom.

Slalom

Drama

★★★★☆

Regie Charlène Favier.

Met Noée Abita, Jérémie Renier, Muriel Combeau, Axel Auriant.

92 min., in 25 zalen.

Meer over