Schumann: Pianokwartet, Pianokwintet

De pianist en de strijkers excelleren in tintelend samenspel

GUIDO VAN OORSCHOT

'Aan een kwartet begonnen - slapeloze nachten.' De doorwaakte uren waarop deze dagboeknotitie duidt, zijn niet af te horen aan Robert Schumanns Pianokwartet opus 47 - of het moest zijn aan het frappante derde deel, een visionair Andante cantabile, waarin de componist vanuit Leipzig lijkt te preluderen op walsen zoals men ze in Wenen pas later schreef.

Goede zet van Alexander Melnikov en het Jerusalem Quartet om dit stuk vóór het bekendere Pianokwintet te plaatsen. De pianist en de strijkers excelleren in tintelend samenspel: van het ruizigste pianissimo tot het kordaatste tutti heerst magnetisme. Het Allegro brillante van het kwintet klotst niet van het podium, zoals bij mindere goden wel wil gebeuren. En de tot soppen geneigde treurmars nemen ze gelukkig nuchter, niet te traag.

Meer over