RecensieSchlagenheim

Schlagenheim is niet het verwachte droomdebuut, maar Black Midi verrast genoeg ★★★☆☆

null Beeld

Het Londense viertal Black Midi geldt al een jaartje als de grote belofte voor de Britse rock. Ze spelen een curieuze mengvorm van jarenzeventigprogrock en ritmisch gelaagde jazzrock zoals we die sinds The Mars Volta tien jaar geleden niet meer gehoord hebben.

De vier jongens van krap 20 brachten al een paar singles uit, die het nu verschenen debuutalbum Schlagenheim niet haalden. Dat is jammer, want het nummer Talking Heads heeft iets luchtigs dat het album nog beter en vooral afwisselender had gemaakt. Alles draait hier om dynamiek. Fluisterzachte gitaarstrelingen kunnen ineens ontaarden in polyfonisch kabaal. Drummer Morgan Simpson zet steeds weer een ander ritme in, de rest moet volgen. Met hysterische zang- of baslijnen die nummers oprekken tot monstrueuze proporties.

De volkomen a-modieuze muziek van Black Midi heeft zich vooral live al als onontkoombaar bewezen. Op plaat klinkt het allemaal niet gemakkelijk, de productie had ook wel wat pittiger gemogen. Vooral de baslijnen hadden met wat echo en dub-effecten meer indruk gemaakt. Maar dat laat onverlet dat we hier te maken hebben met een uiterst oorspronkelijk klinkende band die rockpatronen uit elkaar trekt en met nieuwe combinaties komt die rockmuziek eens in de zoveel tijd nodig heeft om het bestaansrecht te onderstrepen.

En waar Black Midi soms irriteert met net iets te ingewikkelde tempowisselingen verrast de band een paar minuten later weer met een fijne compositorische vondst. Schlagenheim is niet het droomdebuut waar op gehoopt was, maar biedt genoeg perspectief om Black Midi als grote belofte binnen te halen.

Schlagenheim

Black Midi

★★★☆☆