Schepen met geld nog niet in zicht

Microsoft en Yahoo gaan de strijd aan met Google. Maar wat schiet Yahoo daarmee op?..

Van onze verslaggever Ayolt de Groot

Amsterdam Carol Bartz, topvrouw van Yahoo, liet er eind mei op een IT-conferentie in Californië geen misverstand over bestaan. Alleen in ruil voor ‘schepen met geld’ zou haar bedrijf bereid zijn in zee te gaan met een tweede partij.

Woensdag werd het langverwachte zoek- en advertentiepact dat marktleider Google het vuur na aan de schenen moet leggen dan eindelijk gesloten. Maar, vroegen aandeelhouders en analisten zich na de bekendmaking in koor af, waar zijn toch die door Bartz zo vurig beloofde schepen met geld gebleven?

Microsoft toonde zich in 2008 bereid om 47,5 miljard dollar (33,8 miljard euro) op tafel te leggen. Tot onvrede van veel aandeelhouders werd dit bod door de toenmalig topman, co-oprichter van Yahoo, Jerry Yang, naar de prullenbak verwezen. Onder leiding van ‘buitenstaander’ Bartz is het verbond nu weliswaar wel gesloten, maar blijft een betaling vooraf achterwege. De zak geld is vervangen door een omzetovereenkomst: Microsoft betaalt Yahoo 88 procent van de - onzekere - zoekopbrengsten.

Bartz sprak woensdag nog wel van een ‘binnenvarend schip’, al was dat dan niet meer volgeladen met ‘geld’, maar met ‘waarde’ die de deal voor Yahoo zal genereren.

Beleggers toonden zich woensdag minder overtuigd. Op Wall Street kelderde het aandeel Yahoo met liefst 12 procent. Analisten krabben zich eveneens achter de oren.

Allen Weiner van onderzoeksbureau Gartner vindt dat de overeenkomst erg veel vragen oproept. Niet zozeer over Microsoft. Want wat de softwarereus ermee wint is helder: het bedrijf breidt het bereik van zijn zoekmachine in een klap met 20 procentpunt uit, waarmee Bing voor adverteerders – als alternatief voor Google – een stuk interessanter wordt. Microsoft hoopt zo eindelijk winst uit zijn zoekactiviteiten te behalen. Maar wat wint Yahoo ermee?

Microsofts in juni gelanceerde zoekmachine Bing zal Yahoo Search gaan vervangen. ‘Daarmee trekt Yahoo zich dus de facto terug uit de zoekmarkt’, zegt Weiner. ‘Ze geven alle technische innovatie uit handen, aan Microsoft.’

Yahoo gaat straks de verkoop van advertenties aan bedrijven voor zijn rekening nemen. Maar ook op advertentiegebied zal deels gebruik worden gemaakt van de technische infrastructuur van Microsoft: de tekstadvertenties, die op internet naast de zoekresultaten staan, zullen via Microsofts AdCenter gaan lopen.

Topvrouw Bartz ziet hierin een voordeel. Er blijft voor Yahoo tijd en geld over om zich te richten op zijn kernactiviteiten. In de officiële verklaring staat wat hieronder wordt verstaan: ‘Het leveren van fantastische internetbelevingen aan consumenten.’

Concreet zal het erop neerkomen dat Yahoo zich op de ontwikkeling van zijn websites zal richten, om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Weiner: ‘Maar wat het precies inhoudt, zou ik niet weten.’

‘Ik ben zeer benieuwd welke kant het met Yahoo op zal gaan’, aldus Weiner. Wat daarbij vooral vragen oproept, is de looptijd van de overeenkomst. Die bestrijkt tien jaar. Zeker op internet, waar de nieuwe ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, staat dat gelijk aan een eeuwigheid. Het feit dat Yahoo de technische touwtjes uit handen geeft, maakt het bedrijf kwetsbaar: als de overeenkomst afloopt, loopt het Yahoo op technisch gebied tien jaar achter.

Meer over