Scepsis over voetbalkanaal

Moed kan de Eredivisie CV niet ontzegd worden. De biedingen op het live-voetbal achter de decoder vielen zo tegen, dat de achttien clubs nu maar zelf een betaalkanaal gaan beginnen....

Dat bleek in 1996 voor het eerst, toen het legendarische (‘We gaan iets nieuws beginnen’) Sport 7 van de KNVB en een aantal bedrijven al na een paar maanden onderuit ging. Drie jaar geleden telde Versatel (nu Tele 2) 30,5 miljoen euro per seizoen neer in de vergeefse hoop op grote winsten van fans die de eredivisie tegen betaling live wilden volgen.

‘Ik vind het moedig en goed dat ze het nu zelf gaan proberen, maar ik ben heel erg sceptisch’, zegt voormalig NOS-directeur Ed van Westerloo, die drie jaar geleden een boek schreef over de voetbalrechten. ‘Wij zijn niet gewend te betalen voor voetbal. Er is ook al heel veel voetbal gratis te zien. En het is te ingewikkeld. Het moet pay per view worden: een druk op de knop en je ziet de gewenste wedstrijd. Maar dan nog: ik kan me voorstellen dat iemand op een druilerige zondagmiddag wel eens 12,50 euro wil betalen om PSV - Ajax live te zien. Maar of dat massaal gaat gebeuren?’

Niettemin meldde de ECV maandag al een strategische partner te hebben: tv-producent Endemol, destijds ook betrokken bij Sport 7. Ook is een financier gevonden, die garant staat dat de clubs de komende drie jaar in elk geval de huidige 70 miljoen euro per seizoen krijgen. Dat zou de Rabobank zijn, al actief in de sport en de media. De financier moet de aanloopverliezen financieren in ruil voor latere winsten. ‘Ik ken het businessplan niet, maar die financier moet dus ruim 50 miljoen euro bijpassen naast de 16 miljoen van de NOS. En de kabelbedrijven willen ook geld zien om het kanaal door te geven. Ik zie niet hoe de clubs er geld mee gaan verdienen.’

Volgens sportmarketing-deskundige Frank van den Wall Bake betalen nu ruim 300 duizend mensen voor live-voetbal: 225 duizend via Tele 2 en Sport 1 en nog eens honderdduizend via Digitenne van KPN. Abonnees kunnen ook al per wedstrijd afrekenen: normaal 4,99 euro, 6,99 voor de toppers. De ECV hoopt de komende jaren op 600- tot 700 duizend klanten. Dat kan ook zeker, zegt Van den Wall Bake, als het eens een keer goed wordt aangepakt. ‘Het is onzin dat wij niet zouden willen betalen voor voetbal op tv. Alleen is het live-voetbal hier consequent verkeerd in de markt gezet. Het is klantonvriendelijk. Je krijgt zo’n kastje op je tv en moet een abonnement nemen waarbij je ook betaalt voor waar je niet naar kijkt. Daar hebben mensen geen zin. In het buitenland is het allemaal pay per view : je betaalt een euro of vijf per wedstrijd die je kijkt wanneer jij wilt. Als het nu wel klantvriendelijk wordt, kun je een miljoen klanten halen. Daarvan ben ik overtuigd.’

De ECV denkt ook al in die richting: zo moeten seizoenkaarthouders straks tegen een kleine bijbetaling met een digipass de uitwedstrijden van hun club op het kanaal kunnen volgen. Van den Wall Bake: ‘En sponsor Univé kan bijvoorbeeld zijn klanten Heerenveen tegen Ajax gratis aanbieden. Het gaat hier ook groot worden, echt waar. Als ze het deze keer wél goed aanpakken, tenminste.’

Michael van Praag (links), de voorzitter van de Eredivisie CV, en directeur Alex Tielbeke maken maandag in Arnhem bekend de verdeling van de uitzendrechten van het voetbal bekend. (ANP) Beeld ANP
Michael van Praag (links), de voorzitter van de Eredivisie CV, en directeur Alex Tielbeke maken maandag in Arnhem bekend de verdeling van de uitzendrechten van het voetbal bekend. (ANP)Beeld ANP
Meer over