Nieuws

Scarlett Johansson klaagt Disney aan voor het te vroeg online uitbrengen van Black Widow

Scarlett Johansson, hoofdrolspeler in de Marvelfilm Black Widow, heeft een zaak aangespannen tegen entertainmentconcern Disney, de eigenaar van Marvel Studios.

Scarlett Johansson in Black Widow. Beeld
Scarlett Johansson in Black Widow.

De actrice beschuldigt Disney van contractbreuk, omdat de film, anders dan in het oorspronkelijke contract zou staan, tegelijk in de bioscopen en op het eigen streamingplatform Disney Plus is uitgebracht. Abonnees van Disney Plus konden de film zien met een zogenaamde vip-toegang van 21 euro, althans in Nederland. Aangezien de betaling van de actrice grotendeels is gekoppeld aan een percentage van de opbrengst in de bioscopen, wil Johansson compensatie.

Black Widow kwam op 9 juli wereldwijd uit in de bioscopen en op het streamingplatform. In dat eerste weekend haalde de film 80 miljoen dollar binnen via Amerikaanse bioscopen, en bij uitzondering meldde Disney de omzet via streaming: een bedrag van 60 miljoen dollar. Maar in het tweede weekend was het bioscoopbezoek met een ongekende 67 procent teruggelopen. De bioscoopomzet staat nu op ruim driehonderd miljoen dollar, een schijntje voor een grote Marvelfilm. Drie van de Marvel Avengers-films, waarvan Black Widow onderdeel is, staan met opbrengsten tussen de 1,5- en 2,5 miljard dollar in de toptien aller tijden. Sinds 2008 heeft de Marvel-franchise in totaal 23 miljard dollar opgebracht. Filmindustrie-analisten wijzen erop dat de tegenvallende recette niet met gesloten zalen te maken kan hebben, aangezien de film met een première op vierduizend schermen op een normaal blockbuster-niveau zat.

De zaak van Scarlett Johansson tegen Disney zal in de film- en streamingindustrie met belangstelling worden gevolgd, en niet alleen omdat een van de grootste filmsterren het hier opneemt tegen het grootste entertainmentbedrijf ter wereld – en vermoedelijk haar eigen carrière als Marvel-personage om zeep helpt. De pandemie en de wereldwijde lockdown hebben een aantal ontwikkelingen in de filmbranche in een versnelling gebracht en vermoedelijk voorgoed de verhouding tussen studio’s en hun sterren veranderd.

De meeste grote studio’s zijn de afgelopen jaren een eigen streamingplatform begonnen, waarmee ze niet alleen de strijd met Netflix willen aangaan, maar ook minder afhankelijk van de bioscopen willen worden. Naast Disney (met Disney Plus en Hulu) zijn dat Warner (HBO Max, dat later dit jaar naar Europa komt), Paramount (Paramount Plus) en Universal (Peacock).

Warner was een van de voorlopers van deze ontwikkeling toen het in december zijn eigen superheldenfilm Wonder Woman 1984 zowel in de bioscopen als op zijn eigen gloednieuwe streamingplatform HBO Max uitbracht. Naar verluidt heeft de studio hoofdrolspeler Gal Gadot en regisseur Patty Jenkins tien miljoen betaald om de gemiste inkomsten uit de bioscoopzalen te compenseren. De uitbreng van Wonder Woman 1984 werd gevolgd door de beslissing om alle grote films in 2021 een gelijktijdige release online en in de zalen te geven. Niet alleen de grote bioscoopbedrijven zien met het verdwijnen van de oude zekerheden de bodem onder de voeten verdwijnen, ook topregisseurs als Denis Villeneuve (Dune) en Christopher Nolan (Tenet), de apologeten van het grote doek, tekenden protest aan tegen deze ontwikkeling.

Nu de bioscopen weer open zijn, is de grote vraag of de filmstudio’s weer zullen terugkeren naar het oude model. De zaak Scarlett Johansson versus Disney zal in elk geval de manier waarop studio’s zaken doen met hun sterren veranderen.

Meer over