SBS 6 stuurt nieuwe programmering flink bij

SBS 6-directeur F. van Westerloo is niet tevreden over de prestaties van zijn zender. Het station groeit gestaag, maar dat is meer ondanks dan dankzij de nieuwe programma's die SBS 6 heeft aangekocht....

Van onze verslaggever

Noël van Bemmel

AMSTERDAM

'Ik ben druk bezig met veranderingen', zegt Van Westerloo. Volgens hem hebben enkele programma's een formule die eenvoudigweg niet werkt, terwijl andere beter op een ander tijdstip kunnen worden uitgezonden. 'Het eerste slachtoffer is het programma Exxen. Dat is gewoon niet goed genoeg.' Dat programma, waarin een stel wordt belaagd door ex-partners, is drie keer uitgezonden en trekt volgens de Dienst Kijk-en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS gemiddeld 155 duizend kijkers. Onvoldoende, vindt Van Westerloo die het programma heeft geschrapt.

'Het is deze week ook exit voor Wereldvent. Daar hadden we er tien van besteld en dat worden er acht.' Volgens Van Westerloo trekt dit nieuwe programma eveneens onvoldoende kijkers; gemiddeld 250 duizend. Sleutelen aan de inhoud van het programma, waarin één vrouw kiest uit vijf vrijgezellen die in soft focus zichzelf aanprijzen, heeft volgens Van Westerloo geen zin.

Een blijver, zij het in aangepaste vorm, is Actienieuws, het dagelijkse jongerenjournaal van SBS 6. Volgens KLO trekt Actienieuws 225 duizend kijkers, aanzienlijk minder dan het programma Over de Rooie dat voorheen op dat tijdstip werd uitgezonden. Daar staat tegenover dat het nieuwsbulletin door 20- tot 34-jarigen beter bekeken wordt dan gemiddeld. Van Westerloo: 'Ik geloof in dat concept en dan moet je een programma langer de kans geven.'

Daar staat volgens Van Westerloo tegenover dat het hoge tempo van Actienieuws wordt aangepast. 'Het is een misverstand te denken dat als je maar dertig onderwerpen in een journaal perst, het vanzelf door jongeren wordt opgepikt. Over twee weken zal het verschil al te zien zijn.'

Dat is een stuk sneller dan de scriptveranderingen bij de dagelijkse soap Goudkust. Die serie wordt al sinds vorig jaar bijgestuurd en over twee maanden valt de beslissing of het programma doorgaat. 'Ik heb daar een heel goed gevoel over', zegt Van Westerloo. Goudkust trekt momenteel 400 duizend kijkers. Vorig jaar waren dat er nog 290 duizend. Daarmee is de serie een van de bijdragers aan de groei van SBS 6.

Daarbij horen ook voetbal en films. Vooral deze laatste categorie ontwikkelt zich volgens KLO als de pijler van de zender.

Meer over