Samenwerking Apple en Hermès vooral strategische zet

Bregje Lampe
null Beeld .
Beeld .

Apple is voor de Apple Watch een samenwerking aangegaan met modemerk Hermès. Beide merken hebben een eigen icoon in hun assortiment: Apple heeft de iPhone en Hermès heeft de Birkin bag. Deze twee producten staan op nogal wat verlanglijstjes. Dan zou je denken dat zo'n samenwerkingsverband vanzelf een nieuw icoon oplevert. Maar het slimme klokje van Apple is simpelweg nog niet genoeg ingeburgerd en heeft nog lang niet de status van de iPhone. Het is ook de vraag of het ooit zover komt. Al zal het aan Hermès niet liggen. Dat merk levert de fraaie leren bandjes waarmee het hightech-horloge er meteen veel smaakvoller uitziet.

Bij de presentatie, georganiseerd tijdens de Paris Fashion Week in de Hermèswinkel, viel de modieuze fine fleur over elkaar heen om de Apple Watch te passen. Toch is het de vraag of deze horloges straks massaal zullen worden verkocht. Voor de merken in kwestie doet dat er eigenlijk niet eens toe: de samenwerking is vooral een strategische zet. Apple wil graag voet aan de grond krijgen in het luxe modesegment, terwijl het deftige en soms een tikje belegen Hermès een wat jonger publiek wil aanspreken. Voor wie toch echt dit samenwerkingsklokje wil, is het even sparen. De goedkoopste uitvoering kost euro 1.300, plus een reisje naar Parijs, Berlijn, Milaan of Londen. In Nederland is het aspirant-icoon nog niet te krijgen.

apple.com/nl/apple-watch-hermes

undefined

null Beeld .
Beeld .
Meer over