Sacrae Cantiones II

Twintig motetten klinken in de gematigd polyfone stijl die Gesualdo óók beheerste, drie hoeraatjes voor de voltooier James Wood

Guido van Oorschot

Dat Carlo Gesualdo, gestorven in 1613, een man was van drieste middelen, maken we op uit de manier waarop hij zijn vrouw en haar minnaar aan het mes reeg. Ook zijn muziek deed de oren gloeien. Met giftige dissonanten en zoutzuurachtige verkleuringen rekte hij de conventies van de Renaissance meedogenloos op.

'Interessante kerel', moet Igor Stravinsky hebben gedacht, toen hij drie geestelijke stukken van Gesualdo voltooide. Nu, aan het begin van het Gesualdojaar, pakt de Britse componist-dirigent James Wood het grootser aan: hij reconstrueerde het complete tweede deel van Gesualdo's Sacrae Cantiones, waarvan in de loop der tijd twee stemboeken zijn verdwenen.

Twintig motetten klinken in de gematigd polyfone stijl die Gesualdo óók beheerste. Drie hoeraatjes voor de voltooier James Wood - al legt hij de koorhaartjes van het Vocalconsort Berlin nogal braaf in de scheiding.

undefined

Meer over