FilmrecensieUnhinged

Russell Crowe is perfect gecast als maniakale stoomwals in Unhinged ★★★☆☆

Thematisch doet de film denken aan de bozemanklassieker Falling Down, de plot lijkt sterk op die van de Nederlandse thriller Bumperkleef.

Beeld Filmbeeld

Toen Russell Crowe nog geregeld met allerlei gewelddadigheden het nieuws haalde – ruzies met tegenspelers en regisseurs, vechtpartijen op straat met wildvreemden – kreeg hij wat elke losgeslagen ster op den duur verdient: een eigen parodie in de animatieserie South Park. Fightin’ Around the world, heet Crowes tv-show in een aflevering uit 2002, waarin de acteur per stoomboot de wereld rondreist om mensen in elkaar te slaan.

Later zou hij vooral sportief op de oorwassing reageren: hij kende de makers van South Park wel een beetje, het zijn heel grappige gasten en hij zag zelfs wel een mooie symbolische waarde in de aflevering, want zijn leven was immers altijd een gevecht geweest.

Het is lastig om bij het zien van de vermakelijke pulpthriller Unhinged niet aan deze geschiedenis te denken. Crowe is in ieder geval perfect gecast als dikbuikige, naamloze man (op de aftiteling vermeld als ‘The Man’) die tijdens een opstootje in het verkeer een gestresste moeder de les wil lezen: had ze niet wat beleefder kunnen toeteren en zijn excuses niet volkomen op hun plaats? Het conflict loopt volledig uit de hand en het personage van Crowe ontpopt zich tot volbloed maniak, drivin’ around the world.

Thematisch doet Unhinged denken aan de bozemanklassieker Falling Down, waarin Michael Douglas op een snikhete dag uit de file stapt en tegen alles en iedereen zijn ongenoegen uit. Een montagesequentie in de openingsminuten van Unhinged met archiefbeeld van dashboardcams en Wegmisbruikers-achtige tv-programma’s plaatst de personages in een vergelijkbaar overkokende wereld vol opvliegerige asocialen. De plot vertoont ook opmerkelijke overeenkomsten met de minder brute maar wel sterkere Nederlandse thriller Bumperkleef (2019). Dat vond ook regisseur Lodewijk Crijns, die vorige week op de website van de Filmkrant op doorwrochte wijze aan vergelijkend warenonderzoek deed.

Vergeleken met de ijzingwekkende en enigmatische rol van Willem de Wolf in Bumperkleef is Crowe eigenlijk onvoldoende griezelig. Hij praat te veel, is te open over zijn intenties. Maar dat neemt niet weg dat Unhinged overtuigt als brute, compromisloze thriller die net een stap verder gaat dan veel concurrenten. En wanneer Crowes personage uiteindelijk als stoomwals op zijn doelwit afstevent, huiver je toch even: haast té goed gecast.

Unhinged

★★★☆☆

Thriller