HoogtepuntenHaute coutureweek

Ruisende rokken en de nodige rebellie tijdens de digitale Parijse haute coutureweek

Ultiem escapisme in tijden van hangen in je huispak: de haute-coutureshows. Toch drong zelfs daar de werkelijkheid door, zij het in oogstrelende gedaanten.

Giorgio Armani Privé, haute couture zomer 2021. Beeld Imaxtree
Giorgio Armani Privé, haute couture zomer 2021.Beeld Imaxtree

‘Als het niet zo geweldig gaat, hebben we mode nodig.’ Een historische quote van Marie ‘laat ze maar taart eten’ Antoinette? Niks daarvan: een kakelverse uitspraak van de Marokkaans-Israëlische ontwerper Alber Elbaz, groot geworden als hoofdontwerper van het Franse label Lanvin. Sinds zijn vertrek bij dat huis in 2015 was het een tijd stil rond Elbaz. Hij had links en rechts wat schnabbels, dacht diep na en vroeg zich af: is mode nog wel relevant vandaag de dag? Zijn antwoord: een grote dikke JA, want (en daar is die quote weer): When things are not great, we need fashion.’ En dus kwam Elbaz terug met een eigen merk, AZ Factory (waarover zo meer), dat dinsdag debuteerde tijdens de volledig digitale Parijse haute coutureweek die donderdag eindigde.

AZ Factory, haute couture zomer 2021. Beeld Imaxtree
AZ Factory, haute couture zomer 2021.Beeld Imaxtree

Om ons lichaam warm te houden hebben we genoeg aan kleren, maar om hoofd en hart op hol te brengen is haute couture onmisbaar. Zeker nu we snakken naar escapisme, optimisme en feesten. Couture is simpel gezegd de Champions League van de mode, waarin alleen de allerbeste en knapste ontwerpers meedraaien, die unieke, hyperbewerkelijke stuks maken voor fijnproevers met een royale portemonnee. Logisch dat de coutureweek grotendeels om luxe en overdaad draait, dat de realiteit vaak ver weg lijkt en draagbaarheid niet per se vooropstaat.

Toch kwam er tussen de ruisende rokken de nodige rebellie voorbij en was er – dat werd natuurlijk hoog tijd – ook plaats voor een ander soort schoonheid dan die van piepjonge, bleke, magere meisjes. Dit waren de hoogtepunten, in vogelvlucht.

Christian Dior, haute couture zomer 2021. Beeld Imaxtree
Christian Dior, haute couture zomer 2021.Beeld Imaxtree

Droomjurken

Ook in 2021 nog de kurk waar de haute couture op drijft: prinsessenjurken met pailletten, veertjes, brokaat, borduursels en kant. Ver weg van de rauwe realiteit was de door Matteo Garrone geregisseerde film Le château du tarot van Christian Dior, die draaide om tot leven gewekte Visconti-Sforza-tarotkaarten en leek op een bewegend renaissanceschilderij. Vanuit Milaan toonde de oude maestro Giorgio Armani waar hij goed in is: perfect gesneden jasjes en pakken maken, en ravissante rodeloperjurken in rood, blauw en roze. Chanel, dat zijn collectie presenteerde met een door Anton Corbijn geregisseerde film, maakte van vaste showlocatie Le Grand Palais een zoete bloementuin waarin de modellen dartelden in fraaie jongemeisjeskleren. De knapste en meest futuristische droomjurken kwamen van de Nederlandse Iris van Herpen, wier ontwerpen deels uit handwerk bestaan, en deels uit geavanceerde computertechniek. Haar poëtische show Roots of Rebirth was een ode aan (klinkt vies, was beeldschoon) ondergrondse netwerken van zwammen en schimmels. Verrassing: zangeres Sevdaliza was een van de modellen.

Chanel, haute couture zomer 2021. Beeld Imaxtree
Chanel, haute couture zomer 2021.Beeld Imaxtree
Naomi Campbell in Fendi, haute couture zomer 2021. Beeld Imaxtree
Naomi Campbell in Fendi, haute couture zomer 2021.Beeld Imaxtree

Diverse modellen

Het was even twee keer met de ogen knipperen, maar er liepen bij de show van Valentino, in de statige Galleria Colonna in Rome, toch echt mannen mee – de groep die mondjesmaat wordt bediend door couturehuizen. Ook bij de eerste coutureshow van Kim Jones voor Fendi (die daar Karl Lagerfeld opvolgt) kwamen er – naast hoogbejaarde supermodellen als Naomi Campbell (50), Kate Moss (47), Christy Turlington (52) en actrice Demi Moore (58) – een paar mannen voorbij. Op zich niet verrassend, omdat Jones bekend werd als herenmodeontwerper voor Vuitton en thans Dior, waarvoor hij vorige week nog zijn mannencollectie showde. Voor Fendi maakte hij een eenmalig uitstapje naar de heren, omdat hij de collectie baseerde op Virginia Woolfs boek Orlando, waarin de titelheld van geslacht wisselt.

Ook inclusief, maar dan qua lichaamsvormen, was de show van comeback kid Alber Elbaz, die zijn gloednieuwe label AZ Factory noemde naar de eerste en laatste letter van zijn naam. Hij presenteerde een vrolijkmakende collectie van technisch zeer vernuftige jurken, gemaakt in samenwerking met de Nederlandse textielpionier Borre Akkersdijk en gepresenteerd door modellen in alle maten, vormen, kleuren en leeftijden. Heel handig: Elbaz’ deelcollectie Switchwear waarmee je sportpak of pyjama in een handomdraai omtovert in werkkleding.

Ronald van der Kemp, haute couture zomer 2021. Beeld Marijke Aerden
Ronald van der Kemp, haute couture zomer 2021.Beeld Marijke Aerden

De rebellenclub

Voor de broodnodige peper in de couturesoep en een oproep tot ethisch handelen is er natuurlijk Ronald van der Kemp, de Nederlandse ontwerper die re- en upcycling tot kunst heeft verheven. Hij maakte een kleine, doordachte collectie getiteld Ethical Dada, met daarin onder meer een bustier van gerecyclede werkkleding van ABN Amro, een jasje van een oude kimono en tops van afgedankte discostof van Puck & Hans. Hollands zuinig van opzet, rijk en glamoureus om te zien.

Landgenoten Viktor & Rolf recycleden hun eigen oude jurken en sweatshirts in een collectie die het verlangen naar rauwe raves combineerde met de romantiek van baljurken.

Schiaparelli tot slot, waar sinds 2019 ontwerper Daniel Roseberry de scepter zwaait, presenteerde een collectie die even stoer en excentriek was als de legendarische naamgeefster van het huis: denk aan leren bustiers met een erin gestanste sixpacks, grove laarzen met bronzen tenen en ellenlange avondjurken met bandjes die aan de oren hingen. Ideaal om de blits mee te maken tijdens een groots en meeslepend zomerfeest. Of tijdens de virtuele vrijmibo.

Chanel, haute couture zomer 2021 Beeld Imaxtree
Chanel, haute couture zomer 2021Beeld Imaxtree
Christian Dior, haute couture zomer 2021 Beeld Imaxtree
Christian Dior, haute couture zomer 2021Beeld Imaxtree

Man & paard

Niet alleen de man maakte schoorvoetend zijn opwachting bij de couturepresentaties, een andere verrassing was dat er ook hier en daar een paard kwam opdraven. Zowel bij Chanel als bij Dior werd een pittoresk wit ros opgevoerd, met golvende manen. Het enige wat er nog aan ontbrak, was een droomprins erop.

Meer over