RTL 4 gaat met wijziging programma's jongeren lokken

RTL 4 gaat dit jaar de programmering ingrijpend wijzigen. De zender wil met andersoortige programma's en een vlottere uitstraling proberen meer jongeren te trekken....

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM

Bekende programma's als de 5 Uur show, Ooggetuige en Wie ben ik? worden aangepast zodat ook jongere kijkers belangstelling zullen krijgen. Dat betekent dat nostalgie en gezelligheid plaats gaan maken voor bijvoorbeeld reportages over gabbers en lifestyle-onderwerpen. Ook de aankleding van de zender, zoals promotiefilmpjes en introducties, moet 'frisser en sprankelender' worden.

'We willen een jonger publiek bereiken, zonder de huidige kijker weg te jagen', zegt Oosterman vandaag in de Volkskrant. Presentator Frits Bom heeft al het veld moeten ruimen. Zijn programma De Vakantieman werd weliswaar goed bekeken, maar door een te oud publiek. 'Dan moet je op een gegeven zeggen: de tijden veranderen. De kosten moeten minimaal worden goedgemaakt door de inkomsten.'

De Holland Media Groep, eigenaar van RTL 4, RTL 5 en Veronica, doet geen mededelingen over de winst van afzonderlijke zenders. Maar uit de woorden van Oosterman blijkt dat de winst van de grootste zender van Nederland, ooit bijna 50 miljoen gulden per jaar, het afgelopen jaar is verdampt vanwege de komst van SBS 6 en de stijgende kijkcijfers van Veronica. Beide zenders richten zich met succes op jongeren en halen daardoor adverteerders weg bij RTL 4.

Zie ook Stroom

Meer over