‘Rotterdam kan zich meten met Detroit en Berlijn’

Weer een nieuw dancefestival? Ja, maar nu in Rotterdam. Want ‘het aanwezige talent in Rotterdam wordt nog niet optimaal benut’....

‘Een feest ter ere van al het talent in elektronische muziek dat Rotterdam heeft. En talent is er volop.’ Zo omschrijft organisator Michel Smit het nieuwe dancefestival Rotterdam Dance Electronic Music Festival (REMF) dat van donderdag tot zondag wordt gehouden.

Wat is het verschil met andere dancefestivals?

‘Behalve voor drie avonden feesten is REMF ook opgezet om Rotterdam internationaal op de kaart te zetten als een creatieve stad met een rijke muziekcultuur. We willen laten zien dat we ons kunnen meten met steden als Detroit en Berlijn. Het streven is om in vier jaar uit te groeien tot een festival met de internationale allure van het Filmfestival Rotterdam.

‘Tegelijkertijd moet hiermee ook de basis worden gelegd voor betere samenwerking tussen de verschillende subculturen. Dat een organisator van technofeesten straks een drum ‘n’ bass-dj helpt bij internationale boekingen. Het aanwezige talent in Rotterdam wordt nog niet optimaal benut.’

Nog geen maand geleden was al het internationale Amsterdams Dance Event (ADE). Waarom moet Rotterdam nu ook zo nodig?

‘Beide festivals sluiten eerder op elkaar aan dan dat ze overlappen. Het ADE mikt op de zakelijke kant van dance – platenlabels, boekingskantoren, dat werk. Wij benadrukken de creatieve kant. Workshops over nieuwe muzieksoftware, scratch-demonstraties en workshops voor vj’s en grafisch ontwerpers. Ook zijn er exposities en filmvertoningen. En heel belangrijk, bij alles geldt made in Rotterdam.’

Wat is er dan zo specifiek aan de clubs en de muziek uit Rotterdam?

‘Rotterdam heeft een lange traditie als techno-stad. Het is de geboorteplaats van hardcore, maar ook van de funky techno van Michel de Hey of de experimentele variant van Speedy J. Maar inmiddels is Rotterdam ook toonaangevend in electro, dankzij platenlabels als Clone. Ook het drum ‘n’ bass-collectief Triple Vision heeft een voortrekkersrol.’

Wat doen buitenlandse artiesten als Rainer Trüby en Kevin Saunderson op het programma, om nog maar te zwijgen van Amsterdammers als dj Steve Rachmad?

‘We pretenderen niet dat Rotterdam het alleenrecht heeft op goede muziek. Alle Rotterdamse dj’s, producers en clubs van naam werken mee aan dit festival. Daarnaast is er ook nog ruimte voor goede artiesten uit andere steden en landen. Dat betekent toch maar mooi dat we ons hier kunnen meten met wereldsterren als Ricardo Villalobos en Biosphere.’

Nighttown is dicht, Now & Wow draait op halve kracht. Zo goed gaat het toch niet in Rotterdam?

‘Daarom is het zo goed dat dit festival wordt gehouden. Dat iedereen kan zien dat het hier wel degelijk barst van de initiatieven. Trouwens, vorige maand opende de nieuwe club Imax van Ronald Molendijk. Het Rotterdamse uitgaansleven is dus juist levendig en vol dynamiek. Niet voor niets werd Rotterdam vorig jaar nog verkozen tot beste uitgaansstad van Nederland.’

Meer over