'Rol MTV is veranderd'

MTV haalt de term ‘Music Television’ uit het logo en begeeft zich op de mobiele markt. Zo moet de aandacht van jongeren vastgehouden worden....

Door Thijs Hartveld

MTV is toch een muziekzender? Deze week werd bekend dat de tekst Music Television uit het logo van het kanaal gaat verdwijnen. De zender, in 1981 begonnen in Amerika, zond voorheen voornamelijk muziekvideo’s uit. De nadruk lijkt nu echter meer te liggen op tv-programma’s als The Hills, MADE en My Super Sweet 16.

Volgens het mediabedrijf gaat het bij MTV inmiddels om meer dan muziek alleen. Dat geldt ook voor MTV Nederland, maar hier blijft het logo onveranderd. ‘Wij zien er nog geen aanleiding voor’, zegt Niels Baas, de general manager van MTV Networks Nederland, waar ook TMF, Nickelodeon en Comedy Central onder vallen ‘Het is natuurlijk wel een centrale beslissing, dus het kan best dat we op termijn het logo hier ook aanpassen. Maar nu nog niet.’

Volgens het bedrijf werd het logo in Amerika veranderd omdat MTV de wereld van de jongeren wil weerspiegelen, en die bestaat uit meer dan muziek. Die trend is ook in Nederland te zien. Zo brengt MTV datingshows en realityprogramma’s. ‘Maar laat ik één fabel uit de wereld helpen. We zenden echt nog wel muziek uit’, zegt Baas. ‘De dag bestaat voor 60 procent uit muziek, 40 procent zijn langere programma’s. Waar overigens ook weer veel muziek en informatie over artiesten in zit.’

Volgens Baas is die combinatie noodzakelijk voor de zender. ‘Muziek blijft ontzettend belangrijk voor MTV, maar om de aandacht van de kijker vast te houden zijn langere programma’s nodig. Het is niet meer zoals toen ik klein was, dat je zat te wachten op een clip van Nirvana. Clips uitzenden is niet langer alleen het domein van MTV. Jongeren kijken net zo gemakkelijk op internet. De rol van de zender is veranderd.’

Voorheen streefde de muziekzender naar een eigen gezicht voor elk land. Met de komst van de Amerikaanse programma’s lijkt dat niet meer aan de orde.

‘Toen de nadruk nog echt lag op videoclips was het gemakkelijker om elke MTV een lokale invulling te geven’, zegt Baas van MTV Nederland. ‘Nu we voornamelijk Amerikaanse programma’s uitzenden, gaan alle MTV’s meer op elkaar lijken. Dat is niet erg, want de communicatie loopt daardoor ook meer centraal. Qua organisatie is het dus veel slimmer. TMF hebben we voor het Nederlandse gezicht. MTV is een kijkje in de Amerikaanse keuken.’

Om jongeren nog beter te bereiken werd deze week, samen met telecomaanbieder Hi, MTV Mobile gelanceerd. Dat biedt klanten met een smartphone onbeperkt mobiel internet en toegang tot nieuws, clips en programma’s van MTV.

Zijn er naast MTV Mobile nog meer plannen voor de toekomst? ‘Op dit moment nog niet, maar verandering zit in ons dna’, zegt Niels Baas. ‘Er is geen doelgroep zo beweeglijk als jongeren en jongvolwassenen. Elke generatie wil zijn eigen MTV, zeggen we altijd. Daarom moeten we scherp blijven.’

Meer over