POSTUUM

Rob van Reijn, meester van de pantomime (1929-2015)

De op 86-jarige leeftijd overleden pantomimespeler Rob van Reijn vervolmaakte in zijn lange carrière zijn techniek. Wel bleef hij een eenling.

Rob van Reijn overleed zondag op 86-jarige leeftijd. Beeld anp
Rob van Reijn overleed zondag op 86-jarige leeftijd.Beeld anp

Bij zijn Nederlandse afscheidstournee in 2000 werd geconstateerd dat Rob Van Reijn, zondag op 86-jarige leeftijd overleden, vijftig jaar op het toneel had gestaan zonder een woord uit te brengen. De in 1929 in Amsterdam geboren pantomimespeler werd geboren met een schisis, een 'hazenlip' en een spraakgebrek, dat hem de weg naar het klassieke toneel dwarsboomde.

Zijn artistieke carriere begon op de Amsterdamse Rietveld Academie, waar hij beeldhouwen studeerde, maar hij droomde van een leven op de planken zoals zijn generatiegenoten Henk van Ulsen en Kitty Janssen. Hij begon eind jaren veertig met balletles, spiegelde zich aan de clown Buziau en trad op met een wit gezicht als de Franse mimekunstenaar Marcel Marceau. Maar zijn Maccus, het theatrale alter ego met wie hij zijn eerste successen had, was veel cartoonesker en absurder dan de romantische rozenplukker Marceau.

Van Reijn had jarenlang het Nederlandse mediamonopolie op mime-gebied; hij trad op in talloze variétéshows op televisie. Mies Bouwman was onder de indruk van zijn solo De pianist en nodigde hem in 1976 uit voor haar populaire show Een van de acht. Ze zou hem voor de opnamen hebben gevraagd waar de vleugel moest staan, die ze zich herinnerde. Maar De pianist was een act van een man die doet alsof hij piano speelt. Zonder piano. 'Mime is iemand die kan staan als een boom en prachtige bewegingen maakt', doceerde Van Reijn zelf. 'Pantomime is iemand die naar een denkbeeldige boom toe loopt, een appel plukt en hiervan eet.' In zijn decenniadurende loopbaan vervolmaakte Van Reijn als eenling zijn pantomime. Hij was zo ook een geschikte figuur voor een nieuwe generatie mimespelers om zich tegen af te zetten. 'Mime de papa', met Van Reijn als vaderfiguur.

Hij richtte zijn eigen Rob van Reijntheater op en had op het toneel het meeste succes met Exegese, met Henk van Ulsen. In een theatercarrière die veel zakelijke tegenslagen kende, leek Van Reijn zelf een bekend pantominefiguur: de man die worstelt met tegenwind. Niemand in Nederland had die figuur beter in zijn vingers.

Meer over