Rijksmuseum wíl juist fietsers

'Wegens verbouwing geopend', luidt de trotse slogan van het Rijksmuseum, dat voor 272 miljoen euro volledig op de schop gaat. Maar het is de vraag of het Rijks wel zal opengaan. Stadsdeel Oud-Zuid ligt dwars. De nieuwe entree in de museum-tunnel zou te klein zijn...

Het voornaamste bezwaar van het stadsdeel: de entree laat te weinig ruimte voor de vele duizenden fietsers en voetgangers die de tunnel dagelijks gebruiken. Onzin, vindt rijksbouwmeester Mels Crouwel. 'Ik heb de tekeningen gezien, ben er zelf gaan kijken en heus: er blijft ruimte zat.'

Het conflict past in een rijke traditie. Bij de bouw van het Rijks, eind 19de eeuw, was de tunnel een harde eis van het Amsterdamse stadsbestuur als verbinding tussen het oude centrum en het toen nog nieuwe Zuid. De tunnel werd zeer populair bij Amsterdammers en toeristen. Maar generaties museumdirecteuren en architecten beleden openlijk hun afkeer van de gang dwars door het gebouw, die hen voor grote problemen plaatste.

Ook bij Crouwel lopen de emoties hoog op. 'Er is een volstrekt verkeerde beeldvorming ontstaan, alsof het Rijks die tunnel het liefst zou dichtgooien. Het museum wíl juist fietsers en voetgangers.' Hij is wel partij: over het nieuwe Rijksmuseum gaan de directeur van het Rijks, Ronald de Leeuw, de staatssecretaris van Cultuur Medy van der Laan en minister van VROM Sybilla Dekker, onder wie Crouwel valt .

'Ik vraag me weleens af wie van dat trio de knopen doorhakt', zegt Emile Jaensch (VVD), voorzitter van het bestuur van stadsdeel Oud-Zuid en daarmee tegenstander van Crouwel. 'In het bestemmingsplan voor het Rijksmuseum en omgeving, dat dateert uit 1995, staat letterlijk: ''Geen bebouwing oprichten in de onderdoorgang''.' Waarom heeft het Rijks daar dan toch die entree gepland? Tja, dat weet Jaensch ook niet precies - al heeft hij wel een idee.

'Aan alles kun je merken dat de trekkers van het nieuwe Rijksmuseum dachten: dat zaakje zetten we wel even naar onze hand. Wij zijn pas in een heel laat stadium bij de plannen betrokken. Ik zeg niet dat wij soepeler zouden zijn geweest als dat eerder was gebeurd, maar dan waren de problemen wel eerder boven tafel gekomen.'

Meer over