PicsFloortje Smit

Regisseur Steven Soderbergh maakte een virusthriller en heeft het nu reuze druk als ‘deskundige’

Filmstill uit de film ‘Contagion’ van Steven Soderbergh.

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Je kunt een paleis van een huis hebben, omringd met tuinen die qua omvang kunnen wedijveren met een Nederlands natuurgebied, maar verveling is en blijft verveling. En dat, in combinatie met toegang tot sociale media, zonder een publicist die op de vingers kijkt, levert soms een inschattingsfoutje op. Mad Men-ster January Jones (Betty Draper) die na het zien van Annie tapdansschoenen heeft ge-corona-emo-shopt en op Instagram haar kunsten laat zien: leuk. Madonna die covid-19 vanuit een bad met rozenblaadjes ‘the great equalizer’ noemt, of een genezen Idris Elba die pleit voor een gezellig weekje lockdown per jaar, ter bezinning: niet zo leuk.

Wie zich niet verveelt, is Steven Soderbergh, de regisseur van Contagion. U weet wel, de virusthriller waarvan de wereld in de ban was aan het begin van deze pandemische ellende, toen we nog met superieure distantie konden lachen om wc-papierverzamelaars en handgelhamsters. Contagion bleek dankzij een legertje geraadpleegde virologen verbijsterend accuraat.

Nu heeft de Directors Guild of America Soderbergh zelf als deskundige gevraagd. Hij moet een speciaal comité leiden, over de vraag welke regels er in acht moeten worden genomen als de filmindustrie weer op gang komt. Daar kun je cynisch over doen (een twitteraar: ‘Ik ben wel eens figurant geweest in een doktersserie, zal ik een operatie uitvoeren?’), maar het is minder idioot dan het klinkt. Het sluit aan bij de oproep die Ramsey Nasr deed aan het RIVM in Buitenhof: betrek kunstenaars bij gesprekken over maatregelen nu de werkelijkheid gekker is dan fictie. ‘Wij doen niets anders dan ondenkbare scenario’s uitdiepen!’ 

Regisseur Steven Soderbergh.Beeld Getty Images

Dat was precies de reden dat de Amerikaanse overheid – zo wordt beweerd – vlak na 11 september 2001 een bijeenkomst organiseerde met beroemde regisseurs en scenaristen uit Hollywood om te brainstormen over wat voor aanslagen terroristen nog meer zouden kunnen verzinnen. Helaas is het verslag van die bijeenkomst ‘classified’, dus of dit iets relevants heeft opgeleverd of alleen een slim pr-offensiefje was, weet niemand.

Wij hebben in Nederland geen virusfilmers. Wat hebben we wel? Documentairemaker Michiel van Erp weet als geen ander hoe De Nederlander denkt en doet. Dick Maas, die in Prooi een leeuw losliet in een tram, kan zich buigen over een slim openbaarvervoerplan. Halina Reijn heeft zich voor haar rol als uitgemergelde gegijzelde vrouw in Isabelle verdiept in wat het psychisch met de mens doet als die lange tijd sociaal geïsoleerd is. En Barry Atsma heeft natuurlijk verstand van alles.

‘Het is het maatschappelijk nut van kunstenaars op dit moment’, zei Nasr. Het heeft nog een voordeel: het houdt die lui van de straat. En van sociale media. Voor de zekerheid.

Meer over