Film

Regisseur Azazel Jacobs weet het wereldvreemde French Exit knap tot leven te brengen ★★★★☆

Michelle Pfeiffer steelt de show: ze is fantastisch op dreef als koele, vileine weduwe.

French Exit Beeld
French Exit

‘Het plan was om dood te gaan voordat het geld op was. Dat is niet gelukt.’ De ooit steenrijke New Yorkse weduwe Frances (Michelle Pfeiffer) heeft haar fortuin iets te enthousiast uitgegeven. Ze verkoopt haar laatste bezittingen en vertrekt met een stapel bankbiljetten, haar kat Little Frank en haar volwassen zoon Malcolm (Lucas Hedges) naar Parijs. Daar ontwikkelt zich een curieus eindspel waarin een waarzegger, een eenzame societydame, een privédetective en Malcolms verloofde figureren. Ook Little Frank laat van zich horen.

French Exit is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Canadese schrijver Patrick deWitt (in het Nederlands vertaald als Noorderzon), die ook het scenario voor de film schreef. Van DeWitt werd een paar jaar geleden nog The Sisters Brothers verfilmd, een tragikomische, gewelddadige western. Op het eerste gezicht lijkt de moderne zedenschets French Exit in niets op The Sisters Brothers, maar DeWitts droge gevoel voor humor en zijn voorliefde voor excentrieke, emotioneel beschadigde personages verbinden de twee films.

Het is even wennen, de wereldvreemde toon van French Exit, geregisseerd door de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Azazel Jacobs (Momma’s Man, The Lovers). Frances en haar zoon lijken buiten de realiteit te staan; ze creëren het liefst hun eigen beschermde, cynische wereldje. Dat komt arrogant over, maar misschien houden moeder en zoon de gordijnen dicht omdat ze niet zijn opgewassen tegen het daglicht.

Ook DeWitts typische humor kan wat ongemakkelijk zijn: de pijnlijke stilten, de abrupte en soms absurde wendingen, de nonchalance waarmee Frances haar financiële ondergang tegemoet treedt. In het boek leverde dat een vervreemdend, afstandelijk geheel op, maar Jacobs weet het verhaal knap tot leven te brengen en van warmte te voorzien, zonder de tekst geweld aan te doen.

Dat is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de acteurs. Hedges houdt zijn spel subtiel als de onvolwassen, ruggengraatloze Malcolm, terwijl Pfeiffer de show steelt: ze is fantastisch op dreef als koele, vileine weduwe. Humor en tragedie gaan bij Pfeiffer moeiteloos samen; knap laat ze doorschemeren dat Frances het zichzelf simpelweg niet toestaat om radeloos te zijn. Daarmee is het eigenzinnige French Exit niet alleen geestig, maar tussen de regels door ook verrassend gevoelig.

French Exit

Tragikomedie

★★★★☆

Regie Azazel Jacobs.

Met Michelle Pfeiffer, Lucas Hedges, Imogen Poots, Danielle Macdonald.

113 min., te zien op Pathé Thuis.

Meer over