Recap

Recap True Detective S02E3: Zal Ani Ray verlinken?

Gisteravond werd de derde aflevering van het tweede seizoen True Detective uitgezonden op HBO Nederland. Volkskrant-journalist Haro Kraak schrijft wekelijks een recap van elke aflevering, die steeds op dinsdag op Volkskrant.nl verschijnt. Let op: spoilers!

Rachel McAdams als Antigone Bezzerides en Taylor Kitsch als Paul Woodrugh. Beeld HBO
Rachel McAdams als Antigone Bezzerides en Taylor Kitsch als Paul Woodrugh.Beeld HBO

Hij leeft nog. Natúúrlijk leeft Ray; scenarist Nic Pizzolatto kon zich niet veroorloven om de meest menselijke hoofdpersoon te verliezen.

De schutter schoot inderdaad met losse flodders. Maar waarom? Welke crimineel loopt er rond met losse flodders in zijn shotgun? Of hebben we te maken met iemand van de politie die het zaakje probeert te verduisteren?

Happend naar adem wordt rechercheur Ray Velcoro (Colin Farrell) wakker aan het begin van aflevering drie, Maybe Tomorrow, in het geluidsdichte tweede huis van ambtenaar Ben Caspere, die kennelijk in alle rust zijn (betaalde) seksverslaving wilde uitoefenen.

Ray grijpt naar zijn buik, maar vindt geen kogelgaten, en dan ruikt hij iets. 'Pissed myself', zegt hij tegen zichzelf, maar vooral tegen de kijker.

Zelfdestructief

Op wat gebroken ribben na gaat het redelijk met Ray. Al maakt de dokter zich wel zorgen over zijn algehele gezondheid. 'Hoeveel drink je?', vraagt hij. Ray: 'Zoveel ik kan.' Daarna wil de dokter nog weten of Ray eigenlijk wel wil leven, maar daar krijgt hij behalve een gepijnigde blik natuurlijk geen antwoord op.

Ray gaat verhaal halen bij crimineel Frank Semyon (Vince Vaughn), die hem het adres heeft gegeven. Hun onderonsjes staan garant voor sterke teksten maar dit keer overtreft Pizzolatto zichzelf. 'What's up with the water?', vraagt Frank.

Ray: 'Booze tends to take the edge off. I wanna stay angry.'

Hoe zelfdestructief Ray ook is, de bijna-doodervaring heeft hem wel doen sprankelen.

In de speurtocht naar de moordenaar van Caspere belanden Antigone Bezzerides (Rachel McAdams) en Paul Woodrugh (Taylor Kitsch) bij het huis van de burgermeester van Vinci, die regelmatig telefooncontact met Caspere had. Hij is zelf niet thuis dus zijn blonde Oostblok-vrouw doet open. Ze ziet er doorgehaald uit en heeft haar glitterjurkje van de avond daarvoor nog aan.

Colin Farrell als Ray Velcoro. Beeld HBO
Colin Farrell als Ray Velcoro.Beeld HBO

Chill yo ass

Zoals bijna alle vrouwen in dit seizoen wil ze de geschorste motoragent Paul versieren, maar hij reageert niet op haar avances. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet, wil Paul weten over de vrouw en de burgermeester. Ze lacht (ze is overduidelijk een soort postorderbruid) en liegt: 'At a party.'

Door het huis hangen grote portretten van de corrupte burgermeester en ook op zijn werkkamer staan foto's van hem met wereldleiders (dezelfde met Bush staat op zijn kantoor). De zoon van de burgermeester (die eerder door Frank omschreven werd als zo 'coke-dusted' dat hij op een clown lijkt) loopt in een speedo en een gouden kamerjas door de marmeren gangen, en zegt stoer tegen de agenten: 'Chill yo ass.'

Maar Ani heeft door dat hij een act opvoert. Hij geeft toe, en zet opeens een lief en hoog stemmetje op. Hij heeft verschillende rollen voor verschillende banen, zegt hij mysterieus. Hij organiseert 'speciale evenementen' - wellicht ook het soort feestjes waar Caspere aan zijn trekken kwam? En dan stuurt hij ze weer als een gangster het huis uit. Van hem gaan we hopelijk meer zien. Hij is zo leuk fout dat het zonde zou zijn om hem niet in het verhaal te betrekken.

Ani wordt gepusht Ray verder uit de tent te lokken om zijn corruptie aan te tonen. 'Maybe let him think you want to fuck him', zegt haar (vrouwelijke) chef, maar dat soort teksten zijn niet aan de feministische Ani besteed. Even later maakt ze het uit met haar scharrel en zegt ze dat hij er beter niet over gaat zeiken anders draagt hij zijn tanden in een plastic zakje mee naar huis..

Piemels

Over tanden in zakjes gesproken: casinohouder Frank trekt de gouden tanden van een nachtclubeigenaar met een tang uit zijn bek nadat hij hem een aantal fikse klappen geeft. 'FUCK YOU' staat er op de tanden geschreven. 'What a way is that to greet the world?', schreeuwt Frank. Later haalt hij de losse goudklompjes uit zijn zak en gooit ze thuis in een schaal.

Frank wil zijn oude imago van harde crimineel terug. Hij wil namelijk dat de onderwereld voor hem gaat werken: iedereen moet navraag doen naar Caspere, die vijf miljoen dollar van Frank in zijn graf heeft meegenomen. Zijn andere zakenpartner, de Russische gangster Osip Agranov, keert hem ook de rug toe. Frank krijgt van alle kanten klappen (een van zijn handlangers is vermoord) en begint nu echt paranoïde te worden: wie heeft het op me gemunt, schreeuwt hij radeloos. Zou het Osip zijn, die door een van Franks mannen als 'half anaconda, half great white' wordt omschreven? Dat lijkt me te makkelijk.

Zelfs Franks geslachtsdeel werkt niet mee. Als zijn vrouw op haar knieën voor hem gaat zitten, om zijn zaad te gebruiken voor ivf (het stel probeert verwoed een kind te krijgen), krijgt Frank hem niet omhoog. De druk wordt hem te veel en hij scheldt haar uit. Waarop zij met de deur slaat en het enige juiste antwoord geeft: 'Suck your own fucking dick.'

Piemels lijken Paul ook bezig te houden; hij schijnt een homo-erotische ervaring gehad te hebben in Irak met een medesoldaat (dus toch!). Als zijn oude vlam hem er op wijst tijdens een bezoek aan een motorcrossrace gaat Paul door het lint. En iemand - is dat die morsige partner van Ray? - schiet heimelijk een foto van het incident, wellicht chantagemateriaal voor later.

Vince Vaughn als crimineel Frank Semyon. Beeld HBO
Vince Vaughn als crimineel Frank Semyon.Beeld HBO

Verdoving

Op zoek naar escorts die Caspere hebben gekend, praat Paul vervolgens met een paar jongenshoeren in een nachtclub. In een belachelijk hoog tempo gooit hij zijn whisky's achterover - probeert hij zijn zenuwen of zijn geaardheid weg te drinken?

Hij is niet de enige die verdoving zoekt: Ray neemt een zak wiet mee voor zijn gepensioneerde vader, die anders niet eet of slaapt. Vader toon weinig interesse en is een racistische, cynische oude man. Toen Ray tussen leven en dood hing heeft hij gedroomd over zijn vader. Het surrealistische tafereel doet erg aan het werk van David Lynch (Twin Peaks, Mulholland Drive) denken. Het zou ook een droom van Tony Soprano kunnen zijn.

In de prachtige, vervreemdende openingsscène zingt een showzanger in glitterpak 'The Rose' (in de versie van Conway Twitty). Aan tafel in de smoezelige bar zit vader Velcoro, in een brandschoon politiepak gestoken. Beiden begrijpen niet waar ze zijn. 'Jij kwam hier eerst', zegt de vader, wat zou kunnen betekenen dat Ray alsnog dood gaat verderop in het seizoen.

Ray lijkt de wil om te leven sowieso al kwijt te zijn en raakt hoogstwaarschijnlijk zijn kind en zijn penning ook kwijt (als het onderzoek naar hem doorzet). Je zou verwachten dat Ani gedurende het seizoen zo naar hem toegroeit dat ze hem niet wil verlinken. Als Ray haar van de dood redt door haar weg te trekken van een voorbij denderende vrachtwegen, staat ze al bijna op het punt om hem informatie te geven.

Donker

De agenten komen in die situatie doordat ze een (wederom) gemaskerde bandiet achtervolgen, die zojuist de auto waarmee Caspere is gedumpt in de fik heeft gezet. Hij ontsnapt, maar als ze door het schimmige terrein vol zwervers achter hem aan rennen, zien we weer even waar True Detective zo goed in kan zijn: het onthullen van onbekende en ondergrondse werelden. Soms doet Pizzolatto te opzichtig een poging daartoe - bijvoorbeeld als iedereen in de nachtclub aan de drugs en gek lijkt te zijn - maar op andere momenten glorieert hij, met hulp van de regisseur natuurlijk (deze aflevering is dat Janus Metz Pedersen, van de Afghanistan-docu Armadillo).

Als Pizzolatto zich op bekend terrein begeeft, slaat hij de plank mis. Het spoor leidt naar de set van een post-apocalyptische speelfilm (de auto waarmee Caspere werd gedumpt is gehuurd door de filmproducent). Er wordt een poging gedaan Hollywood belachelijk te maken - de film gaat nergens over, de regisseur neemt genoegen met een slecht shot - maar het is vooral deze scène die belachelijk is.

Laat Pizzolatto maar ondergronds (of dromerig) blijven. Dat is zijn habitat. Hij gedijt het best in het donker.

Gabriel Luna als Miguel Gilb en Taylor Kitsch als Paul Woodrugh. Beeld HBO
Gabriel Luna als Miguel Gilb en Taylor Kitsch als Paul Woodrugh.Beeld HBO
Meer over