game

Ratchet & Clank: Rift Apart steekt met tomeloze animaties Pixar naar de kroon ★★★★★

Het ontbrak tot voor kort aan de enige reden om een PlayStation 5 te kopen: games die laten zien wat Sony’s spelcomputer allemaal in zijn mars heeft. Een nieuw avontuur voor een bijna twintig jaar oud duo vult die leemte op.

Ratchet op de hielen gezeten door hongerige griezels in Rift Apart. Beeld Insomniac Games
Ratchet op de hielen gezeten door hongerige griezels in Rift Apart.Beeld Insomniac Games

Waar zijn ze?

Waar zijn de zandlopers?

Ratchet & Clank: Rift Apart een visueel spektakel noemen is het understatement van de eeuw. Alles blinkt, flonkert, glimt, gloeit, glanst, schittert en twinkelt in dit zeventiende avontuur van Ratchet de lombax (een antropomorfe kruising van kat en vos) en zijn robotmaatje Clank. De game laat zien tot welke indrukwekkende technische hoogstandjes Sony’s jongste spelcomputer, de PlayStation 5, in staat is.

Maar het is juist dat ene, in games gebruikelijke visuele aspect dat ontbreekt en dat maakt waarom Ratchet & Clank: Rift Apart mede zo fascineert, hoewel je dat pas in de gaten krijgt als je een tijdje speelt. Het is een computerspel zonder pauzes. Er zijn geen laadschermen, klokken met wegtikkende seconden, voortgangsbalken of inderdaad zandlopers die ons vragen - nee, dwingen - te wachten terwijl de PlayStation het volgende hoofdstukje klaarzet.

Het lijkt het alsof je in een film zit, maar dan eentje waarin we de acteurs mogen sturen.

Dat allemaal is ook precies de bedoeling van Sony. Om Rift Apart te kunnen spelen heb je een PlayStation 5 nodig. En als je de console hebt moet je Ratchet & Clank kopen om aan familie en vrienden te laten zien waarom je 499,99 euro hebt neergelegd voor deze futuristische sandwich (terecht, zullen ze beamen). De kans dat deze game wordt omgewerkt tot een versie voor de voorloper van de 5 is klein, en zal nooit de overdonderende beleving geven die deze technische wonderdoos biedt.

Praat zachtjes maar draag een grote moersleutel bij je luidt het devies van Rivet, die haar debuut maakt in Rift Apart. Beeld Insomniac Games
Praat zachtjes maar draag een grote moersleutel bij je luidt het devies van Rivet, die haar debuut maakt in Rift Apart.Beeld Insomniac Games

Beeldcitaten

Behalve technische staalkaart is Rift Apart de beste game uit de reeks die volgend jaar zijn 20-jarig bestaan viert, met de vaart, humor en vooral het doldwaze wapentuig waar Ratchet & Clank om bekendstaan.

Aan de succesformule heeft ontwikkelstudio Insomniac Games niet veel gesleuteld. De aaibare Ratchet & Clank moeten opnieuw schietend, springend en puzzelend de plannen doorkruisen van de vaste booswicht Dr. Nefarious. Die ontfutselt het duo in een spetterende ouverture de Dimensionator, een instrument dat reizen naar parallelle werelden mogelijk maakt. In hun achtervolging stuit het tweetal op een ander koppel van robot en lombax, terwijl Ratchet altijd in de overtuiging leefde dat hij de laatste van zijn soort was.

De queeste van het kwartet leidt door een duizelingwekkend, gedetailleerd en divers universum. Liefhebbers van science fiction-films zullen tal van beeldcitaten zien, in een cartooneske verpakking. Ze variëren van de dystopische metropool in verblindende neonkleuren uit Blade Runner 2049 tot de bar in Mos Eisley op Tatooine uit de originele Star Wars.

Die laatste locatie is ook de enige plek waar de game even gas terugneemt. De rest is een eindeloze achtbaan en eindeloze vuurwerkshow ineen.

In Rift Apart reizen de helden via wormgaten naar parallelle universums. Beeld Insomniac Games
In Rift Apart reizen de helden via wormgaten naar parallelle universums.Beeld Insomniac Games

Dinosaurus

Aan die hectiek voegt Rift Apart een arsenaal aan strijdmiddel toe dat het scherm met nog meer pixels overvoert. Geen enkel wapen vuurt slechts simpele kogels af. Projectielen veranderen de vijand in ijsblokjes of kunstig geschoren struiken. Het topstuk, de RYNO 8, laat de meest uiteenlopende objecten uit een soort wormgat vallen, tot elementen uit andere PlayStation-games toe zoals de bestelbus van Sly Cooper of een mechanische dinosaurus uit Horizon Zero Dawn.

Op zijn beste momenten steekt Rift Apart een Pixar-klassieker naar de kroon, in zowel vloeiende animaties als vertelling en humor. Het is een van die gelaagde games die zowel kinderen aanspreekt als een knipoog uitdeelt naar volwassenen. Die zullen bijvoorbeeld in de robot Clank een familielid herkennen van C-3PO, de immer bezorgde etiquette-robot uit de Star Wars-saga.

Het is daarom vreemd en jammer dat Rift Apart geen optie kent om het spel met zijn tweeën te spelen, de een als Ratchet en de ander als Clank, of hun tegenvoeters Rivet en Kit. De PlayStation 5 kan kennelijk tomeloos veel, maar dat kunststukje moet het nog onder de knie krijgen.

Aan opmerkelijk wapentuig is nooit een gebrek bij Ratchet & Clank. Beeld Insomniac Games
Aan opmerkelijk wapentuig is nooit een gebrek bij Ratchet & Clank.Beeld Insomniac Games

Ratchet & Clank: Rift Apart is uitgebracht voor de PlayStation 5. Geschikt bevonden vanaf 7 jaar (PEGI).

Meer over