FilmrecensieGreenland

Rampenfilm Greenland kleurt niet buiten de lijntjes maar charmeert met zijn simpele opzet ★★★☆☆

Centraal staat eerder de reactie van mensen op rampnieuws dan de ramp zelf.

Gerard Butler in Greenland. Beeld Filmstill
Gerard Butler in Greenland.Beeld Filmstill

De aantrekkingskracht van rampenfilms is niet moeilijk te verklaren. Het is enorm troostend om de wereld ten onder te zien gaan aan iets dat buiten onze macht ligt, zoals een mega-aardbeving of een invasie van aliens, omdat het de aandacht afleidt van alles waar we wel invloed op hebben. Hoe groter de ramp, hoe fijner het bovendien voelt als een held – die nooit ontbreekt – toch het een en ander weet te redden. Al is het maar zijn eigen hachje.

Een nadeel heeft het genre wel: omdat rampenfilms onze angsten moeten bezweren, zijn de spelregels in beton gegoten. Verrassingen zijn niet welkom. Het maakt de films behalve geruststellend behoorlijk inwisselbaar.

Ook Greenland (in Nederland uitgebracht op Amazon Prime Video), waarin Gerard Butler zijn gezin moet redden terwijl er een kometenregen op de aarde afkomt, waagt zich niet buiten de lijntjes. De film van Ric Roman Waugh, een gewezen stuntman die zich als scenarioschrijver en regisseur toelegt op actiethrillers (Snitch, Shot Caller), scoort uitstekend op de rampenfilm-bingokaart. Er zijn waarschuwende vogels (dieren zijn altijd eerder op de hoogte dan de mens), plunderende burgers en beelden van complete ravage in toeristische trekpleisters. Er is ook een op de klippen gelopen huwelijk dat met wat goede wil – en een hoop nevenschade – nog te lijmen valt.

Als Greenland zich ergens mee weet te onderscheiden, is het de eenvoud van het verhaal. Het scenario draait volledig om John Garrity (Butler), een bouwkundig ingenieur die met zijn (ex-)vrouw en zoon door de Amerikaanse overheid is geselecteerd om onder te duiken in een bunker. Waar veel rampenfilms draaien om pogingen de verwoesting van de aarde te voorkomen, legt Garrity zich er vanaf de eerste seconde bij neer. Hij heeft geen verstand van kometen.

Die eenvoud is effectief en ook wel verfrissend. Greenland heeft een serieuze toon en blijft in zekere zin realistisch; de film draait meer om de reactie op rampnieuws dan om de ramp zelf. Waugh toont hoe angstige burgers een apotheek leegroven, maar laat ook een groep feestvierders zien die dansend de ondergang tegemoet gaan. Sommige mensen gaan over lijken om zichzelf te redden, anderen blijven behulpzaam. Garrity, die zijn vrouw terug wil winnen, hoeft eigenlijk alleen maar zijn fatsoen te bewijzen onder deze extreme omstandigheden.

Het acteerwerk is soms houterig, net als de dialogen, maar verder zit Greenland degelijk in elkaar. De wereld wordt grondig vernield en toch is de uitkomst bevredigend – precies zoals het hoort.

Rampenfilm

★★★☆☆