Rake imitaties Dolly Parton-look-a-likes

De nagels zijn niet zo lang maar wel zo rood als bij de echte Dolly. De blonde pruikkrulletjes huppelen prima....

Mirjam van der Linden

Via tophits als Jolene, 9 to 5 en I Will Always Love You wordt Partons levensverhaal geschetst. Het eenvoudige meisje uit de Smokey Mountains dat altijd het eenvoudige meisje uit de Smokey Mountains heeft willen blijven. Zelfs na bijna zestig jaar, een wereldcarrière als countryzangeres, vele facelifts en een eigen pretpark later.

Een betere kapstok voor een voorstelling over 'jezelf zijn' is nauwelijks denkbaar. Want ís Dolly wie ze pretendeert te zijn? Hoe verhouden die gevierde vrouw en dat gewone meisje zich? Waar houdt de persoon op en begint het marketingconcept? Kortom: hoe echt is Dolly met haar breedlachende, platte mond en wat is echt?

Playbackend, mimend, babbelend en dansend imiteren en becommentariëren de look-a-likes de echte Dolly Parton. Met prikkelende humor tonen ze hoe absurd die Dolly is met haar droomwereld en stereotype beeld van vrouwelijkheid. En hoe absurd het van henzelf is – de een met te lange benen, de ander met te kleine borsten – om haar te willen evenaren.

In twee meesterlijke, parallelle scenes nemen ze elkaar om beurten onder handen en storten om beurten in. Als een kleine Gestapo probeert Van der Schoot bonenstaak Boogaerdt sierlijk te laten bewegen ('denk aan een krul!'), nadat zij zelf flink te kakken is gezet om haar gebrekkige Engels.

Boogaerdt en Van der Schoot bewezen zich in 2001 met een productie over twee synchroonzwemsters (Klem) en treden ook nu weer als ogenschijnlijk perfect duo op. Er is conflict te over. Want behalve tegen de 'echte' Dolly moeten ze ook tegen elkaar en zichzelf opboksen.

Waar de echte Dolly zich aan een andere tijd vastklampt, klampen de look-a-likes zich vast aan hun idool. Het liefst zouden ze van Dolly willen weten wat die van hen persoonlijk vindt. En met zinsnedes als 'recepten om jezelf te zijn' maken Boogaerdt en Van der Schoot de moraal van het verhaal wel erg duidelijk. Maar dat vergeef je ze graag.

Meer over