Pornobril

MODEONTWERPER TOM FORD VERTROK TWEE JAAR GELEDEN MET RUZIE BIJ GUCCI. NU INTRODUCEERT HIJ ZIJN EIGEN MERK...

Er was een tijd dat je geen modeblad kon openslaan zonder Tom Ford tegente komen. Zelfs in de Volkskrant stond zelden een modestukje waar zijn naamniet in opdook. Dat was ook niet zo gek; Ford, de uiterst succesvollehoofdontwerper van Gucci en iets minder succesvolle hoofdontwerper van YvesSaint Laurent Rive Gauche, was verantwoordelijk voor het sexy en vaak watharde modebeeld dat de tweede helft van de jaren negentig domineerde.

De manier waarop hij het bij zijn aantreden in 1990 bijna faillieteGucci nieuw leven had ingeblazen - het oppoetsen van klassiekers uit hetarchief, zeggenschap over de kleinste details en een overvloedig gebruikvan logo's - was bovendien een voorbeeld voor vele andere modehuizen.

In 2004 was het afgelopen: Ford kreeg ruzie over geld en zeggenschap,en in april stapte hij samen met topman Domenico de Sole op bij de GucciGroup, waar ook Yves Saint Laurent onder valt. Ford bracht nog een enormkoffietafelboek over zijn werk uit, maar daarna hoorde je weinig meer vanhem.

Tot een paar maanden geleden. Want Ford (44, inmiddels) is bezig met eencomeback. Niet, zoals hij bij zijn vertrek had aangekondigd, als regisseurof filmproducent, al is hij wel benoemd als artistic director van dejaarlijkse Hollywoodspecial van Vanity Fair, die komende maand verschijnt.Ford is weer de mode ingegaan.

Gesteund door Domenico de Sole komt hij met een superdeluxe mannenlijn,'met alles wat ik zelf nooit kan vinden, van de perfecte witte tennisbroektot een smoking'. Shows wil hij niet geven, maar dit jaar moeten er meteendrie eigen winkels opengaan, in New York, Los Angeles en Milaan. Daarnaastmaakt hij voor Estée Lauder vrouwencosmetica, en heeft hij een eigenzonnebrillenlijn, 'de beste manier om mijn label te lanceren'. De merknaamwaarvan hij zich tegenwoordig bedient: Tom Ford.

Het nietsdoen maakte hem depressief, vertelde hij in interviews die eindvorig jaar weer begonnen te verschijnen in modebladen. En hij miste demode. 'Ik miste het om me te uiten, ik miste de creativiteit, ik miste deinvloed die ik had op de populaire cultuur. Die kun je ook allemaal krijgendoor film, maar het maken van een film is een erg lang proces.'

De vraag is natuurlijk: zitten we nog te wachten op Tom Ford? Geenwereld kan iemand zo snel en genadeloos vergeten als die van de mode. NaFords afscheid is de mode een kant op gegaan die je bijna anti-Tom Ford zoukunnen noemen: klassiek, romantisch, bedekt en onschuldig. Zelfs Guccimaakt tegenwoordig bloemetjesjurken.

Maar de naam Tom Ford heeftzijn magie nog niet verloren. De eersteproducten die Ford voor Estée Lauder maakte, een variatie op de klassiekeLaudergeur Youth Dew, Youth Dew Amber Nude, als ook een paar mooi verpaktemake-upspullen, waren in de Amerikaanse warenhuizen in elk geval binnen dekortste keren uitverkocht.

In het voorjaar verschijnt een uitgebreidere serie Tom Ford for EstéeLauder, waarna eind 2006 een complete beautylijn moet volgen. In Nederlandworden de eerste cosmeticaproducten pas eind van dit jaar verwacht, maarde zonnebrillen zijn hier al wel te koop.

Er zijn 23 modellen, voor mannen en vrouwen, allemaal in die typischeTom Ford-stijl. Strak, groot, stijlvol, rondig, met mooie goudkleurigedetails en die bekende hint naar de jaren zeventig en ja, pornografie; voorde reclamecampagne zijn zelfs echte pornosterren ingehuurd (van wieoverigens alleen de gezichten zichtbaar zijn). De goedkoopste modellenkosten 189 euro, voor een met leer bekleed montuur betaal je ruim hetdubbele.

Wie er een wil hebben, moet wel snel zijn: de Nederlandse opticienshebben ze maar mondjesmaat aangeleverd gekregen.

Milou van Rossum

Meer over