pop

BLØF MET UITHEEMSE SLINGERS..

***Bløf: Umoja. EMI.

Dertien landen over de hele wereld heeft het Zeeuwse Bløf aangedaanvoor het maken van Umoja. Van Bhutan tot Ierland en van Cuba tot Japan iser samenwerking gezocht met lokale muzikale grootheden. Is daarmee hetvertrouwde gepassioneerd robuuste rockgeluid verdwenen? Nee, Umoja,Swahili voor saamhorigheid zoals de band in een ongekend mediaoffensiefheeft duidelijk gemaakt, klinkt vooral als het vertrouwde Bløf waar watuitheemse slingers omheen zijn gedrapeerd.

De meeste nummers kennen de opbouw van een rocksong, waarin ergenshalverwege ruimte komt voor een Iers folk geluid, een Argentijnse tango,of een Russisch strijkkwintet. Je vraagt je ook regelmatig af waarom deband al die moeite heeft gedaan. Neem nu Nigeria waar naar toe is gereisd,om met Femi Kuti een nummer op te nemen. De man hoor je nauwelijks, van eenafro-beat is geen sprake, alleen in de verte klinken wat blazers.

Elders liggen de samenwerkingen te veel voor de hand. Christina Brancoin Portugal en Counting Crows uit de Verenigde Staten zijn niet alleenweinig verrassende keuzes, de liedjes zijn ook wat mager. Grootste probleemis dat de degelijke rockformule van de band zich eigenlijk niet laat mengenmet andere muziekstijlen. Een enkele keer werkt het wel, zoals in hetsterke, met Indiase muzikanten opgenomen Een en alleen. Ook Een manier omthuis te komen is een mooi liedje, maar waarom ervoor naar Bhutan moestworden afgereisd is niet te horen. Om echt alle muziekstijlen te doensamenvloeien, hadden er drastischer keuzes moeten worden gemaakt. Nu horenwe een aardig Bløf-album met heel veel gastmuzikanten die op deachtergrond hun ding mogen doen.

TOCH GEEN BILLIE HOLLIDAY

**Corinne Bailey Rae: Corinne Bailey Rae. EMI.

In eigen land is ze al binnegehaald als de nieuwe Sade, en het Britseantwoord op Norah Jones, en je hoeft geen helderziende te zijn om CorinneBailey Rae uit Leeds een gouden toekomst te voorspellen als je alleen dehit Put your records on pas hebt gehoord. Een mooi klein, soepel gezongenliedje waar liefhebbers van Katie Melua geen genoeg van zullen krijgen.

En haar debuutalbum opent met het al even mooi gezongen Like a star ooknog eens verrassend sterk. Maar na een liedje of vijf gebeurt er eigenlijkniks meer. De 'nieuwe Billie Holiday' zoals de arme Rae in demarketingcampagne genoemd wordt, dreutelt wat door non-descripte liedjesheen, die allemaal even wezenloos gearrangeerd lijken.

Ach, zullen ze daar in Engeland gedacht hebben: onze Katie is metnauwelijks meer dan een noot op haar zang een megasucces, laten we ons metCorinne Bailey Rae dus ook maar niet al te druk maken. Jammer, want zeheeft een waarachtig en natuurlijk stemgeluid, al blijven haarschrijftalenten daar vooralsnog bij achter. Dat had de zichzelf rijkrekenende platenmaatschappij in moeten zien. Er valt uit Corinne Bailey Raeveel meer te halen dan nu gebeurt.

IETS MEER WILCO-CONSISTENTIE

***Loose Fur: Born Again In The USA. Drag City/Munich.

Een van de beste Amerikaanse rockbands van de laatste tien jaar isontegenzeggelijk Wilco. Voorman Jeff Tweedy heeft nu voor de tweede keermet zijn drummer Glenn Kotche en Jim O'Rourke (onder veel meer ook producervan de laatste Wilco-platen) een plaat opgenomen onder de naam Loose Fur.En hoewel in Born Again In The USA de Wilco-consistentie ontbreekt en ereen paar keer weinig urgent wordt gejamd, staan er een paar wonderschoneTweedy-liedjes op. Mooist van alle liedjes is het intieme Answers to yourquestions, waarop Tweedy klinkt als een Tom Waits in zijn jonge jaren.Alsof Jeff Tweedy de hand heeft weten te leggen op een onbekend geblevenouttake van Waits' debuutalbum Closing Time.

Iets meer Tweedy en iets minder instrumentaal gefröbel hadden dit LooseFur album Wilco-urgentie kunnen geven.

Gijsbert Kamer

Meer over