Populaire dj's hebben stof van Radio 2 afgeklopt; het gaat weer goed met de zender

Het gaat goed met NPO Radio 2. De zender kampte met een enigszins oubollig imago, maar inmiddels stijgen de luistercijfers en vanavond maakt Radio 2 kans op drie belangrijke radioprijzen.

Gerard Ekdom presenteert Ekdom in de Ochtend op Radio 2 Beeld anp
Gerard Ekdom presenteert Ekdom in de Ochtend op Radio 2Beeld anp

In de categorieën beste programma en beste mannelijke dj haalde Radio 2 alle publieksnominaties binnen. Ook de vakjury, die de beste zender kiest, is positief. Die waardering blijkt bovendien uit de luistercijfers. Het marktaandeel in de doelgroep (35-54 jaar) is in vier jaar gestegen van 10,8 naar 11,7. In deze leeftijdscategorie is NPO Radio 2 de nummer 2 van Nederland, na Radio 538.

De Top 2000 was jarenlang de reddingsboei van de kwakkelende zender. Maar de sombere stemming is omgeslagen, zegt Jurre Bosman, directeur van NPO Radio en zendermanager van NPO Radio 2 en Radio 5. 'Toen ik eind 2014 aan de slag ging bij Radio 2, heb ik met veel betrokkenen gesproken. De conclusie was dat iedereen min of meer radio zat te maken voor zijn ouders. Mijn ouders, eind zestig, luisteren ook al dertig jaar naar Radio 2. Als je niets verandert, groei je mee met je publiek. Ik wilde nieuw publiek trekken zonder de trouwe luisteraars weg te jagen. Dat is gelukt.'

Critici zeggen: Radio 2 is een commerciële zender, wat voegt hij toe?

'Wie dat zegt, luistert volgens mij niet goed. Wij maken toegankelijke radio, maar het gaat wel ergens over. Bij ons krijg je meer diepgang en maatschappelijke betrokkenheid dan op commerciële zenders. Zo sturen we binnenkort een dj naar de Nederlandse militairen in Mali.'

Wat is er veranderd in de muziekkeuze?

'De keuze is veel breder dan een paar jaar geleden. Veel concurrenten kiezen voor een beperkte playlist met goed geteste platen. Wij zijn veel gevarieerder, zoeken in onze database graag naar verrassingen. Zodat je denkt: hé, dát heb ik lang niet meer gehoord. Elvis Presley heeft intern weleens ter discussie gestaan. Zijn muziek is oud, maar hij is een van de grondleggers van bijna alles op NPO Radio 2. Dus draaien we hem toch. Daarna hoor je iemand als Waylon of John Mayer. Op papier lijkt dat misschien raar, in de praktijk werkt het.'

Jullie hebben grote namen als Gerard Ekdom, Rob Stenders en Ruud de Wild binnengehaald. Is dat de manier om te scoren?

'We mikken niet op grote namen, maar wel op vakmanschap en liefde voor muziek. Dat zie je ook terug bij onze drie genomineerde dj's. Rob Stenders is een radiogod, hij komt binnen met een leeg vel papier en kan van niets iets maken. Niemand heeft zo intensief contact met luisteraars als Bert Haandrikman, fans vinden dat geweldig. En Gerard Ekdom is een allemansvriend, dankzij hem trekken we 's ochtends meer jonge luisteraars.'

Ekdom verdient bij Radio 2 naar verluidt 288 duizend euro.

'Daar kan ik niets over zeggen, omwille van de privacy. Wel is het zo dat een aantal dj's bij een commerciële zender meer zou kunnen verdienen. Maar ze kiezen toch voor ons, om inhoudelijke redenen.'

Hoe belangrijk is de Top 2000 voor jullie?

'Het is het toppunt van interactiviteit, samengesteld door onze luisteraars. We behaalden in de slotweek van december een recordbereik: 10,5 miljoen mensen van 10 jaar en ouder, via radio, tv en internet. Vorig jaar bereikten we er 10 miljoen. Op de radio hebben 8,6 miljoen mensen minstens een kwartier geluisterd naar de Top 2000; een stijging van een half miljoen. Dat is ongekend.

'Dit jaar hebben bijna dertigduizend mensen het Top 2000-café bezocht, op sociale media stroomden de berichten binnen. Bij de eerste editie, in 1999, ging dat heel anders. Toen kregen we reacties binnen via de fax.'

Meer over