PLATEN: POP

Utreg Punx mager..

bedeeld in terugblik

Nederlandse punk

Various: I'm Sure We're Gonna Make It. Epitaph 6486-2.

Het Gejuich Was Massaal heet het door Jerry Goossens en Jeroen Vedder geschreven boek over de geschiedenis van de punk in Nederland. Gelijktijdig met deze fraaie uitgave verscheen bij Epitaph de cd I'm Sure We're Gonna Make It, gestoken in eenzelfde felgele hoes. Boek en cd horen bij elkaar: het verhaal van de Nederlandse punk gaat pas leven wanneer je ook kunt horen hoe al die bandjes klonken.

In internationaal opzicht stelde Nederlandse punk weinig voor, al valt niet te ontkennen dat de lokale scenes in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Zaandam bijzonder levendig waren, en muziek produceerden die bij vlagen verrassend goed was.

De meeste tracks, ooit uitgebracht op de tientallen kleine punklabeltjes die Nederland aan het begin van de jaren tachtig telde, verschenen nog niet eerder op cd. Ze geven een aardig compleet beeld van wat Nederland te bieden had, van Ivy Green, Flying Spiderz en Mecano tot The Ex, Rondos, Tröckener Kecks en Frites Modernes.

Alleen de Utreg Punx is wat mager vertegenwoordigd met Coitus Int. en The Nixe. Van Utrechts bekendste band The Lullabies (alleen als naam te zien op een badge op de hoesfoto) ontbreekt elk spoor.

Er is geen poging gedaan de geluidskwaliteit voor deze heruitgave te verbeteren. Dat was ook niet echt nodig. Zoals de hoestekst het samenvat: 'This is the real thing baby, raw, primitive punk from the vaults of Holland's punk-rock underground.'

The Fugees: Bootleg versions. Ruffhouse 486824 2.

Deee-Lite: Sampladelic Relics & Dancefloor oddities. Elektra 7559-61872-2.

The Fugees zijn een van de succesvolste groepen van 1996. Het New Yorkse raptrio, dat met singles als Ready or Not en Killing Me Softly wereldhits scoorde, bleek al vanaf het begin van het jaar een geliefde bron voor piraterij, zodat er al snel allerhande illegale bootlegs met samples en fragmenten van Fugees-materiaal circuleerden.

De aanval is de beste verdediging, moet de groep gedacht hebben, want met Bootleg versions komt ze nu zelf met een album vol pseudo-illegale opnamen. De in een gelimiteerde oplage uitgebrachte cd bevat onder meer twee remixen van Ready or Not en Vocab), een alternatieve versie van Bob Marleys No Woman No Cry en een live-versie van Killing me Softly, opgenomen tijdens een concert in de Londense Brixton Academy. Bij vlagen aardig, hier en daar goed, maar in zijn geheel is het resultaat wat mager om voor een compleet album door te gaan.

Ook van het New Yorkse Deee-Lite verscheen een remix-album: Sampladelic Relics & Dancefloor oddities, met een verzameling eerder verschenen remixen (van onder meer Pal Joey, Masters At Work en de Murk Boys), aangevuld met een een reeks gloednieuwe bewerkingen van materiaal van de drie voorgaande albums. Grote namen als Carl Craig en Johnny L. werden ingeschakeld, terwijl de house-groep zelf ook een aantal tracks voor haar rekening nam.

De nieuwe Deee-Lite is in de ban van drum 'n' bass, en dat geeft de heldere popsound van de groep van zangeres Lady Miss Kier zowel meer vaart als meer kleur.

Eboman: Donuts with Buddah. Prime 045 CDR.

De Nederlandse ontdekking van 1996, Eboman (Jeroen Hofs), staat op het punt om door te breken in Engeland. Een tournee met The Prodigy en artikelen in New Musical Express en Melody Maker begeleidden de heruitgave van zijn single Donuts with Buddah, die in de negen nummers tellende cd-versie is uitgebreid met onder meer een remix van Depth Charge. Het Nederlandse antwoord op de Engelse hip hop- en chemical beats-sound klinkt op de plaat even hard, heftig en freaky als tijdens de concerten, waarmee hij Nederland dit jaar stormenderhand veroverde.

Various: War of the planets. Djax Up-CD13.

Various: Soma volume 3. Soma CD6.

Het Eindhovense Djax is niet alleen het label van Osdorp Posse en andere Nederhop-groepen, maar ook - onder de naam Djax-Up- een internationaal toonaangevend acid- en techno-label. Gelijktijdig met een Nederlandse tournee van dj Miss Djax (Saskia Slegers) verscheen de compilatie War of the Planets, met een selectie van hoogtepunten uit de Djax-catalogus, waaronder werk van Miss Djax zelf, Claude Young, dj Skull en Phuture The Next Generation.

Even puristisch als Djax is het Soma-label uit Glasgow. Volume 3 is de derde verzamelaar, waarop de grote namen van het label (Slam, Percy X en anderen) hun eigen interpretatie geven van onversneden underground-techno. Het Franse Daft Punk, een van de bekendste ontdekkingen van Soma, en hier vertegenwoordigd met Indo Silver Club heeft inmiddels een contract getekend bij Virgin, waar binnenkort een eerste album moet verschijnen. GvV

Meer over