PLATEN: POP

Bij Monkey Mafia heeft breakbeat een reggae-sfeer..

GERT VAN VEEN

Monkey Mafia: Shoot the boss. Heavenly HVNLP21CD.

Het Engelse Monkey Mafia stond nogal onverwacht op het recente Horizons dance-festival, waar zij de op het laatste moment opengevallen plaats van Junkie XL innam. De hier nog nauwelijks bekende groep rond de 24-jarige dj Jon Carter deelt enkele overeenkomsten met Nederlands bekendste chemical beats-formatie: beide zetten op eigen wijze de Engelse breakbeat-traditie voort.

Het is een genre dat ondergesneeuwd dreigt te raken met talloze platen van navolgers, wier werk zo dicht bij de voorbeelden blijft (Chemical Brothers, Prodigy), dat er nauwelijks nog enige progressie in zit.

De eigenzinnige breakbeat van Monkey Mafia is echter een geval apart. De groep klinkt meer als een band dan als een studio-project en Shoot the Boss heeft een uitgesproken live-sfeer. Direct en toch lekker losjes, met veel drums en percussie, en zonder de clichés die de breakbeat-sound zo langzamerhand zo vervelend maakt.

Het opvallendst aan Shoot the Boss is de ragga-sfeer. De Jamaïcaanse invloed is altijd groot geweest in de Engelse popmuziek, en klinkt ook door in reggae-dub, jungle en speed garage. In breakbeat was het gebruik van reggae-elementen en -stemmen nog een zeldzaamheid, maar Monkey Mafia promoveert ze tot een van de belangrijkste ingrediënten. Het resultaat is een soepel swingende groove, die breakbeat even verlost van de obligate rock-elementen.

Run DMC: Greatest Hits 1983-1998. Profile File CD 474.

De comeback van de New-Yorkse rapgroep Run DMC was een van de opvallendste gebeurtenissen van het popjaar 1998. Het van een vette house-beat voorziene It's Like That verscheen oorspronkelijk op een illegale 'white label'-bootleg. Het werd een grote clubhit, en drong vervolgens in een officiële versie door tot de hoogste regionen van hitlijsten over de hele wereld.

Met It's Tricky werd dezelfde formule nogmaals met succes gehanteerd, zodat Run DMC opeens weer helemaal terug is. Hoogste tijd voor een terugblik op een carrière die inmiddels vijftien jaar omspant.

Run DMC was een van de rapgroepen die de New-Yorkse straatsound wereldfaam brachten. Together Forever, een live-opname gemaakt in Hollis Park in 1984, toont hoe Run, Jam Master Jay en DMC, met een computer-beat en drie elkaar afwisselende rapstemmen, al vroeg een krachtig, opwindend geluid gevonden hadden. Here We Go is een ander live-nummer, voor de rest bevat de twintig nummers tellende cd bekend Run DMC-materiaal als King of Rock, waarmee het trio als eerste rap en harde rock combineerde. Deze nieuwe stijl zou de groep later - met het met rockband Aerosmith opgenomen Walk this Way - de eerste miljoenenhit opleveren.

Laurent Garnier: Early Works. Arcade2003709.

De Franse dj-producer Laurent Garnier, die binnenkort zijn Nederlandse live-debuut maakt op het New Frontier-festival, verzamelde zijn vroegste, nog niet eerder op cd verschenen werk op het dubbel-album Early Works, in Nederland verschenen bij Arcade. Het materiaal, op 12 inch uitgebracht in de jaren 1991-1994 (nog voor zijn debuut-cd Shot in the Dark) omvat zowel remixes voor anderen (Reese Project, System 7, Moby) als klassiekers uit '93 en '94. Zoals het ruim dertien minuten durende Acid Eiffel, een acid house-trip met een hoofdrol voor de 303 bassynthesizer, en clubhits als Wake Up, Moonbeam en Lost in Alaska.

Garniers stijl was nog sterk beïnvloed door de originele Chicago-house en Detroit-techno, die hij een eigen Europese vertaling gaf. Techno en house zijn inmiddels een stap verder dan vijf jaar geleden en Garnier heeft zelf afstand genomen van zijn vroege werk. Sindsdien is het hem nog maar zelden gelukt de frisse energie van zijn eerste producties te overtreffen.

Various: Funkkungfusion. Ninja Tune Zen CD 33.

Ninja Tune, opgezet door de muzikanten van Coldcut, is een van de actiefste Engelse trip hop-labels. De dubbel-cd Funkkungfusion biedt een staalkaart van de muziek die het de laatste tijd uitbracht. Chocolate Weasel, Amon Tobin, Kid Koala, The Herbaliser, dj Vadim, Funki Porcini en Coldcut zelf zijn enkele van de bekendere namen van deze verzamelaar, waarop hip hop, funk en jazz versmelten tot de typische Ninja Tune-sound: progressief, maar met stevige wortels in het verleden. Al was het maar door het royale gebruik van samples, waarin flarden van de hele popgeschiedenis voorbijkomen.

I-F: Fucking Consumer. Disko B. DB69CD. EFA 29469-2.

Unit Moebius, dat niet zo lang geleden uit elkaar viel, was een van de meest onderschatte techno-bands van Nederland. Het meedogenloos harde en diepe underground-geluid van de Haagse groep vindt nu een vervolg in een nieuw project van frontman Ferenc: I-F, dat debuteert met het op het Duitse Disko B verschenen Fucking Consumer. Een van de kenmerkende aspecten van Unit Moebius - de zwaar overstuurde, smerige klanken - zijn gebleven, maar techno heeft bij I-F grotendeels plaatsgemaakt voor electro, afgewisseld met een vleugje old skool-disco.

Strak, minimaal en robot-achtig; I-F stijgt op de beste momenten tot grote hoogte. Uitschieter is de openingstrack Space Invaders are Smoking Grass, een met vocoder-stem gezongen electro-nummer in de Kraftwerk-traditie.

Gert van Veen

Meer over