MuziekrecensieScaldis Kamermuziek Festival

Pianist Van Poucke maakt indruk op Scaldis Kamermuziek Festival in Zeeuws-Vlaanderen ★★★★☆

Hij vergrootte Robert Schumanns harmonische verrassingen meesterlijk uit.

Het Dudok Kwartet in de Grote Kerk van Groede. Beeld
Het Dudok Kwartet in de Grote Kerk van Groede.

Al sinds 2013 nodigt violist Mathieu van Bellen vrienden uit om te komen musiceren in de streek waar hij vandaan komt: Zeeuws-Vlaanderen. Ze slapen, eten en repeteren met zijn allen een week lang in een grote boerderij en dan is daar het Scaldis Kamermuziek Festival.

Telden eerdere edities twee weken, nu waren het drie avonden. Maar er klonk tenminste muziek. Zaterdag verwelkomde Van Bellen het publiek in een met gordijnen afgesloten gedeelte van de Grote Kerk in Groede.

Met zijn schoonzus Nathalia Milstein speelde Van Bellen de Sonate voor viool en piano nr. 32 van Mozart. Ondanks de lichte aanslag van dompteur Milstein, klonk de vleugel (mede door de akoestiek) als een beest; Van Bellen moest hard werken om de balans te bewaken en dat maakte het onrustig. In het derde deel viel de boel op zijn plek: Van Bellens loopjes waren gepeperd en zijn dubbelgrepen lekker ruig. Dat kan Mozart prima hebben.

Het Dudok Kwartet speelde het Eerste strijkkwartet van Johannes Brahms. De verhitte discussies die de hartstochtelijke hoekdelen zijn, werden wat schril en met onevenwichtige intonatie gevoerd. De koelte van de kerk leek de snaren niet te helpen. Gelukkig gloeiden de toch zo gelijkgestemde leden van het kwartet behaaglijk in de twee bedachtzame en melancholieke middendelen. De telkens wisselende verwantschappen tussen de partijen werden door het kwartet kunstig ingevlochten.

Gretig, zinderend en verbluffend was Carnaval van Robert Schumann door pianist Nicolas van Poucke. Als was hij in de schoenen gestapt van Schumanns denkbeeldige vrienden en alterego’s, beiden muzikaal uitgebeeld in het werk, de dromerige Eusebius en de temperamentvolle Florestan; Van Poucke was beiden. De grote contrasten, vele ritmische verschuivingen (mooi subtiele vertragingen in de Préambule bijvoorbeeld) en harmonische verrassingen vergrootte hij nog meer uit in een stevig bassende linkerhand met op rechts sprankelende souplesse.

Scaldis Kamermuziek Festival

Met Mathieu van Bellen (viool), Nathalia Milstein (piano), Nicolas van Poucke (piano) en het Dudok Kwartet

Klassiek

★★★★☆

22/8, Grote Kerk, Groede

Meer over