AlbumrecensieAnton Bruckner

Philippe Herreweghe dirigeert het Te Deum van Bruckner. Neemt hij de haters voor zich in? ★★★★☆

Het Te Deum van Anton Bruckner (1824-1896) is een stuk dat extreme reacties ontlokt: je haat het (bombastisch!) of je houdt er zielsveel van (die opbouw, de oerkracht waardoor je je ook als luisteraar even onoverwinnelijk waant). Voor wie zich tot de haters rekent, is er een ideale opname verschenen om tot inkeer te komen. Het Collegium Vocale Gent en het Orchestre des Champs-Elysées legden het stuk in 2012 vast onder leiding van Philippe Herreweghe.

Bij de Vlaming buldert het Te Deum anders. Het romantische vernis is dunner. Bij Herreweghe neigt Bruckner meer naar Mozart, of in ieder geval naar de Mozart zoals we die kennen van Herreweghe – hoor de opbouw, het lichte, vragende, in de uitroep ‘miserere nostri’. Het In te Domine speravi klonk zelden zo geloofwaardig. De tekstgerichtheid en de klassiek ingegeven frasering doen niets af aan het dwingende, stuwende karakter, dat meesterlijk wordt uitgewerkt. De solistenstemmen (Hanna-Elisabeth Müller, Ann Hallenberg, Maximilian Schmitt en Tareq Nazmi) kleuren prachtig bij elkaar.

Herreweghe koppelt het Te Deum aan de vorig jaar opgenomen Mis in e-klein: het is grootschalig tegen intiem, want bij de mis wordt het koor alleen bijgestaan door vijftien blazers. Bruckner schreef het stuk in 1866 voor de opening van een kapel van de Maria-Empfängniskathedraal in Linz, een neogotisch bouwwerk dat je op het eerste gezicht voor een echt oudje zou kunnen houden. De muziek spiegelt die blik op het verleden met stilistische verwijzingen naar de meesters van de Renaissance.

Het Collegium Vocale maakte in 1989 al een geliefde opname van de mis (verschenen bij Harmonia Mundi), maar op de nieuwe (op zijn eigen label Phi) valt Herreweghe niet in herhaling. Bovendien zingt niemand van toen meer mee. De vorige opname was wat ingetogener, wat aardser; op de nieuwe valt de zuiverheid op, en zo sober blijkt deze mis toch niet te zijn.

Collegium Vocale Gent

Anton Bruckner

Klassiek

★★★★☆

Phi

Meer over