SignalementenDe Goldbergvariaties – Een verhaal over Bach & rouw

Philip Kennicott verknoopt knap de relatie met zijn moeder aan Bachs meesterwerk

Beeld Atlas Contact

De Amerikaanse muziekcriticus en Pulitzer Prize-winnaar Philip Kennicott moet niets hebben van het cliché dat muziek troost biedt. Dit soort gezwam hoor je alleen maar in slechte documentaires over Beethoven en Mozart, schrijft hij. Muziek is voor hem geen troost, hij weet niet eens zeker of hij wel van muziek houdt. Muziek brengt juist onrust: ‘Als we haar macht verwarren met schoonheid, is dat het gevolg van slordig denken.’

Na de dood van zijn moeder, een begaafde violiste met weinig doorzettingsvermogen, is Kennicott bang dat hij niet alleen haar muzikale talent, maar ook haar psychische tekortkoming heeft geërfd. Om zichzelf te bewijzen dat hij wel over uithoudingsvermogen beschikt, stort hij zich verbeten op de aria met haar dertig variaties. De Goldbergvariaties is het relaas van deze krankzinnige exercitie. Vernuftig verbindt Kennicott de analyse van Bachs meesterwerk met de getroubleerde relatie met zijn moeder. Ook zichzelf spaart hij niet. Zijn wispelturige verhouding met de piano, zijn podiumangst en zijn vrees voor verval, het komt allemaal aan de orde. En zo bieden de Goldbergvariaties de zoon uiteindelijk toch de troost. 

Philip Kennicott: De Goldbergvariaties – Een verhaal over Bach & rouw. Uit het Engels vertaald door Frits van der Waa. Atlas Contact; € 24,99.

Meer over