NieuwsDe Philip Guston-tentoonstelling

Philip Guston-expositie in Washington uitgesteld wegens het ontbreken van zwarte curatoren

Het verplaatsen van de overzichtstentoonstelling naar 2024 stuitte op felle kritiek uit de kunstwereld.

Een museumbezoeker bekijkt het schilderij ‘Riding Around’ van de Amerikaanse schilder Philip Guston (1913-1980). Beeld Hollandse Hoogte
Een museumbezoeker bekijkt het schilderij ‘Riding Around’ van de Amerikaanse schilder Philip Guston (1913-1980).Beeld Hollandse Hoogte

Een tentoonstelling met onder meer schilderijen met Ku Klux Klan-figuren kan niet door alleen witte curatoren worden samengesteld. Dat is de reden geweest om de overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenaar Philip Guston (1913-1980) uit te stellen tot 2024. Dat zegt Kaywin Feldman, directeur van de National Gallery of Art in Washington, in een interview met de website Hyperallergic.

De National Gallery of Art, het Museum of Fine Arts in Houston, het Museum of Fine Arts in Boston en het Tate Modern in Londen maakten het uitstel van de reizende tentoonstelling twee weken geleden bekend. Philip Guston maakte schilderijen waarin hij verwijst naar de Ku Klux Klan. Op een van zijn werken zijn drie witgekapte figuren te zien die rondrijden in een cabriolet (Riding Around, 1969). Op een ander schilderij is iemand met de kenmerkende witte kap aan het schilderen (The Studio, 1969).

Op het besluit kwam felle kritiek uit de kunstwereld. Bijna honderd kunstcritici en kunstenaars schreven een open brief aan de vier musea, uit protest tegen het uitstel. Mark Godrey, de curator van Gustons tentoonstelling in het Tate Modern, noemt het uitstellen laf en een betutteling van de kijker. Volgens hem suggereert het uitstellen dat men aanneemt dat de kijker niet in staat is de nuances en de politieke boodschap in Gustons schilderijen te begrijpen.

Ook Robert Storr, auteur van een biografie over de kunstenaar, is het niet eens met het besluit. ‘Als de National Gallery, dat opvallend weinig werk van kunstenaars van kleur laat zien, ons niet kan uitleggen dat Guston stond aan de kant van rassengelijkheid, is het geen wonder dat het in deze Trump-tijd zwicht voor een misverstand.’

Musa Mayer, Gustons dochter en hoofd van de Guston Foundation, stelt dat haar vader juist wit Amerika een spiegel voorhield. ‘Hij choqueerde in zijn tijd al de kunstwereld door geen abstracte kunst te maken, maar door met zijn Ku Klux Klan-figuren de banaliteit van het kwaad en het institutionele racisme aan te kaarten.’

Volgens National Gallery-directeur Feldman kunnen musea niet het huidige maatschappelijk debat negeren dat oplaaide door de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. ‘Er is voorspeld dat in 2043 een groot deel van de Amerikaanse bevolking van kleur is. Daar moeten wij dus rekening mee houden. Het is nu het moment om dingen anders te doen en te experimenteren. Bij het maken van deze tentoonstelling moeten curatoren van kleur worden betrokken.’

Meer over