Persbureau ANP in handen van Veronica

Het Algemeen Nederlands Persbureau, het ANP, heeft een nieuwe eigenaar: V-Ventures, de investeringstak van de Vereniging Veronica, die onlangs nog samen met de Belgische uitgever Corelio in de markt was om NRC Handelsblad te kopen.

De Vereniging Veronica wordt voor 100 procent eigenaar van het ANP. De investeringsmaatschappij bereikte daarover een akkoord met de huidige aandeelhouders NPM Capital en Gimv, die na zes jaar weer uit het ANP stappen. Hoeveel er is betaald, is niet bekendgemaakt.

Ook het management van het ANP heeft zijn aandelen verkocht aan de nieuwe eigenaar. Algemeen directeur Luc van Gompel en directeur/hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen hadden, op verzoek van de vorige eigenaren, ieder een paar procent van de aandelen van het ANP. Van Gruijthuijsen wil niet vertellen hoe veel hij heeft ontvangen, wel dat hij net als de rest van het management de nieuwe eigenaar heeft beloofd te blijven. Van Gruijthuijsen was hoofdredacteur van Het Parool voordat hij de baas werd van het ANP en werd onder meer genoemd als mogelijke nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad en de Volkskrant.

Volgens Veronica Ventures-directeur Guido van Nispen heeft de overname van het ANP mede een inhoudelijke reden. ‘Deze stap maken wij ook omwille van het behoud van kwaliteit en diversiteit van de Nederlandse journalistiek en het Nederlandse medialandschap.’

Van Nispen beschouwt de aankoop van het nieuwsbedrijf ook als een investering voor de lange termijn, waarbij de horizon verder reikt dan vijf of tien jaar. Volgens Van Gruijthuijsen verandert er voor werknemers en klanten niets. Hij sluit toestanden als met Apax dan ook uit. Die Britse investeringsmaatschappij maakte bij PCM grote winsten en liet de uitgever berooid achter.

De Vereniging Veronica staat overigens los van het gelijknamige magazine, de tv-zender en het radiostation. Die merknamen zijn in het verleden verkocht aan SBS en de Sky Radio Group. Het ANP wordt een zelfstandig en onafhankelijk onderdeel van V-Ventures, waartoe onder meer ook het radiostation Kink FM en het opleidingsinstituut V-Academy behoren.

Volgens directeur Van Gompel heeft het persbureau belang heeft bij een aandeelhouder voor de lange termijn, die ook kan functioneren als een strategische en innovatieve partner. ‘V-Ventures ziet het ANP als hoeksteen van de Nederlandse media en als het leidende merk van hun crossmedia-activiteiten. Die rol willen we graag spelen.’ Het persbureau bestaat dit jaar 75 jaar en levert 24 uur per dag nieuwsberichten, foto’s en video’s aan vrijwel alle kranten, radiostations, omroepen en websites.

Meer over