Perfecte plek voor filmklassiekers waarin muziek een grote rol speelt

De Volkskrant test openluchtfilm voorstellingen die ook ná vandaag nog te bezoeken zijn. Deze week: Open Air Cinema in Den Haag.

null Beeld Tom Janssen
Beeld Tom Janssen

'Eeen paar jaar geleden lag hier nog een afzichtelijke parkeerplaats', zegt Mirjam Zweers. Nu is er een grote duurzame tuin, ingeklemd tussen een parkeergarage, een hotel en het historische bankgebouw waarin het Nutshuis is gevestigd, het podium voor maatschappelijke en culturele evenementen waarvan Zweers hoofd programmering is. 'Toen de tuin vijf jaar geleden werd aangelegd, konden we het niet laten er iets bijzonders mee te doen.' En dus is dit in de zomer het decor voor een reeks tuinconcerten én het buitenfilmprogramma Open Air Cinema: Senses of Cinema.

Al werkt deze zaterdagvond de zomer niet erg mee. Wanneer we om zeven uur arriveren, worden er plastic zakken om de geluidsinstallatie gebonden en parasols boven de barbecue geplaatst.

Ondanks de verwachte wolkbreuk gaan de koks van het in het Nutshuis gevestigde Juni Café gewoon door met barbecueën. Eten kan namelijk ook altijd nog binnen, net als kijken naar de film. De voorstellingen hier gaan dan ook altijd door.

Normaal gesproken draait het Nutshuis films waarin de verbinding met maatschappelijke onderwerpen wordt gezocht. Zweers: 'Maar in de zomer laten we dat los en gaan we voor wat lichtvoetigere films.' Dit jaar zijn dat vier filmklassiekers waarin muziek een grote rol speelt. Het begint met jazz en eindigt via house en hiphop bij punk. Elke film wordt voorafgegaan door een muziekoptreden en een diner.

Open Air Cinema

Waar
Het Nutshuis, Den Haag

Wanneer
Elke zaterdag in augustus

Wat kost het
€28 (Film, optreden en maaltijd, excl. drank) / €10 (Film en optreden)

Hoeveel plek is er
Maximaal 150 man

Welke films komen er nog
Ghost Dog: The Way of the Samurai (19/8) en Repo Man (26/8)

Tip
Ze zijn vaak uitverkocht. Koop daarom de kaartjes vooraf online.

Vanavond staat de Billy Wilderklassieker Some Like it Hot (1959) op het programma. Maar eerst eten, dat je zelf opschept bij de barbecue en de saladebar. Maar omdat het is gaan regenen, krijgen we vanavond binnen aan tafel een goed gevuld en smakelijk maar iets te afgekoeld bord uitgeserveerd. Kip, gegrilde groente, aardappels, salade en een quesadilla. Het enige wat we zelf hoeven doen is onze biertjes halen bij de bar.

Aan veel tafels wordt Engels gesproken. Het publiek lijkt vooral te bestaan uit vaste bezoekers van culturele instellingen als deze.

Terwijl we ons de witte chocolademousse laten welgevallen, klaart de lucht op en worden er vlug houten klapstoeltjes en zitzakken voor het scherm geplaatst. Het jazzkwartet van Job Chajes installeert zich naast de vijver en lokt ons met hun muziek naar buiten. De dekentjes die klaar liggen worden dankbaar omgeslagen. Het optreden is de perfecte overgang tussen het diner en de film, die stipt om 22.00 uur begint, wanneer het goed donker is.

De bijna zestig jaar oude komedie over twee jazzmuzikanten (Jack Lemmon en Tony Curtis) die zich vermommen als vrouwen om aan gangsters te ontkomen, doet het publiek onverminderd lachen. Marilyn Monroe schittert als de wulpse Sugar Kane, frontvrouw van damesjazzband the Sweet Sues. Af en toe schrikken we op door auto's die met piepende banden door de naastgelegen parkeergarage rijden. Los daarvan wanen we ons in de jazzscene van de jaren twintig.

De regen zijn we allang weer vergeten als we twee uur later door het natte gras jammer genoeg de tuin weer moeten verlaten.

null Beeld Tom Janssen
Beeld Tom Janssen
Meer over