PCM: Wegener mag AD kopen

PCM wil zijn belang in de regionale kranten van het AD verkopen aan Wegener. PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad, bezit 63 procent van AD NieuwsMedia....

ANP

De twee uitgevers gaan in overleg met elkaar over de voorwaarden van een voorgenomen verkoop, meldde Wegener vrijdag. Als prijs voor de fusiekrant circuleert een bedrag van ongeveer 120 miljoen euro.

AD NieuwsMedia, zoals het samenwerkingsverband van PCM en Wegener formeel heet, werd vorig jaar in het leven geroepen. Vijf regionale kranten van Wegener werden met drie regionale kranten van PCM samengevoegd. De bedoeling van de krachtenbundeling was vooral de oplagedaling van de regionale dagbladen een halt toe te roepen.

Ruim een jaar later is de betaalde oplage alleen maar gedaald. De fusiekrant maakt verlies, ondanks kostenbesparingen zoals het stopzetten van AD Magazine. Ook de advertentieomzet is tot nog toe teleurstellend. Kenners houden rekening met ingrijpende maatregelen.

PCM deelde onlangs mee het samenwerkingsverband met Wegener te willen beëindigen vanwege ‘fundamentele verschillen in de toekomstvisie van beide aandeelhouders’.

Wegener zag geen reden de alliantie op te heffen. Of het laatste voorstel van PCM ertoe leidt dat Wegener het AD in handen krijgt, is op dit moment ongewis, aldus Wegener.

Gerard den Elt, voorzitter van de AD-redactieraad, vindt het een goede gedachte dat de krant één eigenaar krijgt. In de afgelopen periode is gebleken dat twee aandeelhouders een moeilijk werkbare situatie oplevert.

Meer over