Interview

Paul Verhoeven over dat ene shot in Basic Instinct: ‘Toen ik het voorstelde, vond Sharon het fantastisch’

De Volkskrant sprak de regisseur naar aanleiding van het verschijnen van Sharon Stones autobiografie.

 Sharon Stone in Basic Instinct (1992). Beeld
Sharon Stone in Basic Instinct (1992).

‘Het is wel een beetje raar natuurlijk, hoe dat shot na dertig jaar nog altijd controverse oproept, nietwaar?’

Paul Verhoeven (82) heeft Sharon Stones boek The Beauty of Living Twice nog niet kunnen lezen. Maar de berichtgeving rond de verschijning van de autobiografie van de actrice is hem niet ontgaan.

Verbaast het u, dat het wéér over die ene scène uit Basic Instinct gaat?

‘Een beetje wel. Maar ja, er is toch een nieuw soort puritanisme ingeslopen, daar in Amerika. En in Nederland ook, in zekere zin. Terwijl er toch ook sterren als Richard Gere zijn, die weleens hun piemel hebben laten zien in een film. Daar hoor je nooit wat over, maar over die vagina raken ze niet uitgepraat.’

Stone beschrijft hoe ze werd ‘misleid’ op de set van Basic Instinct, voor de scène waarin schrijver en moordverdachte Catherine Tramell haar benen kruist ten overstaan van een vijftal begerige mannelijke politieverhoorders. Pas bij het zien van de afgeronde film zou ze hebben ontdekt dat haar blote kruis kort te zien is: vier frames, eenzesde seconde.

‘Ik ben het niet eens met haar visie op het maken van dat shot, maar dat heb ik al vaker gezegd. Zij zegt dat ze het eigenlijk niet wist, of niet had begrepen ofzo. Is natuurlijk helemaal niet waar.’

Vrolijke lach door de telefoon: ‘Dat was toen niet waar, dus dat blíjft niet waar! Je weet dat het gebaseerd is op een Hollandse vrouw? Die was iets ouder dan ik, een heel ondeugend meisje. En zij deed dat op een studentenfeestje. Dat verhaal vertelde ik aan Sharon. Ze vond het fantastisch, toen ik voorstelde het zo te doen. Later is ze dat anders gaan zien.’

Michael Douglas & Sharon Stone in Basic Instinct (1992). Beeld
Michael Douglas & Sharon Stone in Basic Instinct (1992).

Stone schrijft dat ze u in het gezicht sloeg, toen ze de film had gezien op het kantoor van de filmstudio. Dat zei ze eerder niet tegen uw biograaf, die haar thuis opzocht en uitgebreid sprak over Basic Instinct.

‘Ze heeft me ook niet geslagen. Ze kwam wel meteen naar mij toe. Ik zat in de montagekamer, niet in de vertoningsruimte. De mensen met wie ze keek vonden dat het shot weg moest, omdat ze anders nooit een Oscarnominatie zou krijgen. Dat is tenminste wat ík er later over hoorde. Dus Sharon zei tegen mij: dat shot moet eruit. Mijn editor was erbij, en er werd niet geslagen. Ik kan me voorstellen dat ze het wel had wíllen doen.’

Verder eert ze u, in haar boek. U hield vast aan Stone, terwijl de studio en tegenspeler Michael Douglas haar eerst niet zagen zitten.

‘Dát wordt bijna vergeten: haar unieke performance. Kijk, als er niet zo goed gespeeld werd, ook door Michael, en het script was niet zo goed, of we hadden die prachtige muziek niet gekregen, dan had niemand het ooit nog gehad over die twee benen die over elkaar slaan.’

U was de enige uit de filmindustrie die haar opzocht, nadat ze in 2001 een hersenoperatie had gehad?

‘Dat las ik vorige week, in een interview met haar in The New Yorker. Ze was toen zo van: het is voorbij, ik ga verder. Maar die hersenbloeding heeft toch een grote rol gespeeld in haar leven, begrijp ik uit wat ik over het boek hoor.

‘We staan nog steeds op goede voet, sturen elkaar zo nu en dan een berichtje. Dat haar herinnering soms wat afwijkt van die van mij, doet niks af aan mijn grote waardering. Veel belangrijker dan dat ene shot is dat Sharon die rol absoluut magnifiek speelde. Ik geloof niet dat iemand anders dat ooit beter had gekund.’

Hopen op een première in Cannes

Paul Verhoevens film Benedetta is inmiddels al ruim een jaar af. Het deels in Italië gedraaide lesbischenonnendrama (met Virginie Efira en Charlotte Rampling) zal begin juli in wereldpremière gaan in Cannes, als het filmfestival dan wel doorgaat. ‘Dat zou leuk zijn’, zegt de regisseur. ‘Maar corona-wise is de situatie niet goed. Van mijn producent hoor ik dat ze nog wel denken dat het doorgaat, maar iedereen is wel ongerust. Hoe de film is? Nou, ik geloof toch wel de moeite waard.’ Vrolijke lach: ‘Maar je moet ervan houden.’

Meer over