Parade met muzikaal entertainment en intiem theater

De Parade 2009 ontpopt zich als een theaterfestival waarop de culturele elite net zo goed aan zijn trekken komt als de rosédrinker.

Hein Janssen

Wat het serieuzere aanbod betreft: het bewegingsduo Van GeigerMen neemt in de performance In het vlees samen met het publiek de diverse stadia van het liefdesleven van de mens op leeftijd door, met veel aanschouwelijke bewegingstaal. Het levert bedrukte gezichten van de vrouwen en een onderdrukte lach van de mannen in het publiek op.

In Straat van Kees & Eddie & René (Van der Vooren, B. Wahr en Van 't Hof) wordt perfecte slapstick gecombineerd met aanstekelijke muziek. De mannen spelen drie bevriende muzikanten die met elkaar op een te klein balkonnetje muziek willen maken. De een heeft een gitaar, de ander een trommel, maar René van 't Hof wil daartussen zitten met een enorme bas. Als dat om praktische reden niet lijkt te lukken, ontrolt zich een hilarische klucht waarin een verloren sleutel, een dichte garagedeur en een diepe put de hoofdrol spelen. Het is uiteraard de clown Van 't Hof die met zijn tanige, lenige lichaam weer halsbrekende capriolen uithaalt. Aandoenlijk is hij in zijn poging de aandacht te trekken van zijn twee vrienden die hem eigenlijk als een lulletje rozenwater behandelen. Al met al is Straat vermaak op niveau.

Op De Parade, die deze week is verhuisd van Den Haag naar Utrecht, staan of stonden ook grote namen als Ellen ten Damme, Spinvis en Sven Ratzke. Het onderstreept eens te meer dat dit festival muzikaal entertainment en intiem theater weet te combineren. Nu alleen nog een strakker deurbeleid, want in de meeste tenten zitten echt te veel mensen opeengepakt.

De Parade (ANP) Beeld
De Parade (ANP)
Meer over