Pale-televisie terug in de ether ondanks verbod van NAVO-macht

De televisiezender van de radicale Bosnisch-Servische leiders rond Radovan Karadzic heeft gisteren onverwacht zijn uitzendingen hervat met een aanval op de NAVO....

Reuters

SARAJEVO

Het is onduidelijk hoe Karadzic' getrouwen daar in zijn geslaagd. NAVO-troepen hebben de zender eerder deze maand uit de lucht gehaald. Westerse regeringen hadden hiertoe opdracht gegeven om een einde te maken aan de permanente propaganda tegen de Dayton-vredesovereenkomst.

NAVO-woordvoerders zeiden donderdag dat de vredestroepen nog steeds gestationeerd waren bij de vier zendmasten. Het is hun een raadsel hoe de uitzendingen hervat konden worden.

De televisiezender uit Pale, het bolwerk van de Bosnisch-Servische hardliners, legde zelf evenmin uit hoe het de provocerende actie had uitgevoerd. Maar het gebruikte de hernieuwde toegang tot de huiskamers van de Bosnische Serviërs meteen voor een felle aanval op de inbeslagname van de zendmasten.

Een presentator las een brief voor van de televisiemedewerkers, waarin de bezetting van de zenders werd gekenschetst als 'het opleggen van democratie met de wreedste methoden'. De zender toonde beelden van Karadzic' rechterhand Krajisnik, die de NAVO-actie 'een ontkenning van het basisrecht van de persvrijheid' noemde.

De actie van de Pale-groep lijkt de westerse vredesbemiddelaars te hebben verrast. De Hoge Vertegenwoordiger in Bosnië, Carlos Westendorp, had voorwaarden gesteld voor de hervatting van de uitzendingen, waaronder het aftreden van enkele tv-directeuren.

Meer over