Oplichters brengen naïeveling voor grof geld naar Siberië op internet

Het internet heeft in het bedrijfsleven een magische klank, maar de kennis over het medium is vaak ver te zoeken....

Van onze verslaggever

Frank Hendrickx

AMSTERDAM

'Je trapt er in. Maar je wordt altijd één keer besodemieterd. Ik heb er van geleerd.' Directeur J. Koetsier van het Amsterdamse taxibedrijf E.T.S. doet vrij nonchalant over zijn eerste stappen op het net, maar het heeft hem wel 'een hoop centen' gekost: zesduizend gulden.

Koetsier heeft zich laten inpakken door Film Services International, dat hem telefonisch benaderde. Het creatieve Engelse bureau zei grote filmmaatschappijen onder contract te hebben, alles te regelen voor opnames in Europa en stuurde indrukwekkende advertenties uit de 'krant van Hollywood'.

E.T.S. uit Badhoevendorp kwam 'als enige vervoersbedrijf' op internet en dus zouden in de toekomst alle filmstudio's het taxibedrijf inhuren.

Koetsier heeft zelf geen aansluiting, dus zijn persoonlijke site heeft hij nog nooit gezien. 'Maar we staan er wel op, want dat hebben collega's gezien. En ik heb een uitdraai gekregen.' De site is voor een normale gebruiker nauwelijks te vinden en lucratieve opdrachten heeft het E.T.S. niet opgeleverd. Laatst heeft E.T.S. weliswaar een filmster vervoerd - Glen Close -, maar dat had Koetsier op eigen houtje geregeld.

De stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD) uit Den Haag kent de verhalen van misleide ondernemers goed. Er is al een reeks van klachten binnengekomen. De stichting waarschuwt bedrijven voorzichtig te zijn als ze, zoals Koetsier, telefonisch benaderd worden over een advertentie op Internet.

Sommige bureaus bieden bedrijven voor zeshonderd gulden per jaar een homepage aan. Per maand moet er dan nog honderd gulden betaald worden 'voor onderhoud'.

De ondernemingen kunnen voor dat geld inderdaad hun naam en eventueel logo terugvinden, maar verder is volgens EZD-directeur A. Gout 'geen verloren ziel die er ooit naar kijkt'. De advertentie is voor surfers haast onbereikbaar.

EZD, die de belangen van misleide adverteerders behartigt, denkt een zaak te hebben tegen sommige bureaus, omdat het geleverde, volgens Gout, 'absoluut niet voldoet'. 'De hoepages zijn helemaal niet interactief. In sommige gevallen kun je er niet eens e-mail naar sturen.'

A. Kodde, van het online technologie- en marketingbureau Netcast, vindt het echter wel 'gewiekst' gespeeld van zijn minder bonafide concurrenten. 'In het woordenboek kom je homepage niet tegen en als je er op straat naar vraagt, luidt het antwoord meestal: een plaatje op internet. Daar voldoen deze bureaus dus aan.'

Het leed is volgens Kodde vooral te danken aan de 'naïviteit' van veel bedrijven. 'Ik krijg ook vaak telefoon van managers die binnen een week op het net willen. Ze denken helemaal niet na over wat ze er eigenlijk mee willen bereiken.'

Meer over